DESIGNER: Thorbjørn Hansen (fra v.), Geir Rise og Ivan Østvik vil hjelpe rederne til å gjøre riktige valg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
DESIGNER: Thorbjørn Hansen (fra v.), Geir Rise og Ivan Østvik vil hjelpe rederne til å gjøre riktige valg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
DESIGNER: Thorbjørn Hansen (fra v.), Geir Rise og Ivan Østvik vil hjelpe rederne til å gjøre riktige valg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
DESIGNER: Thorbjørn Hansen (fra v.), Geir Rise og Ivan Østvik vil hjelpe rederne til å gjøre riktige valg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Dette skipet er designet av LMG, og er nå under bygging i Russland. (Bilde: LMG MARIN)
DESIGNER: Thorbjørn Hansen (fra v.), Geir Rise og Ivan Østvik vil hjelpe rederne til å gjøre riktigevalg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
BYGGES: Dette skipet er designet av LMG, og er nå under bygging i Russland. (Bilde: LMG MARIN)

Designer skip og gir råd

  • produksjon

VIKTIG MEDSPILLER

Konserndirektør Hallgeir Kleppe i Fjord1 trekker frem samarbeidet med LMG Marin som en av suksessfaktorene som gjorde at rederiet vant kontrakten om gassferjene. – Vi hadde 90 dager på oss til å utvikle konsept og design fra vi fikk konkurransegrunnlaget. 90 dager i en slik sak er ikke mulig. Derfor var vi avhengig av å kunne spille på et proaktivt designfirma, som kunne være medspiller og verifisere våre ideer. Samarbeidet med konsulentfirmaet fungerte tett, åpent og godt, og det var stor takhøyde, sier Kleppe.

Bergen: LMG Marin er klar med en forretningsmodell der de ser nye fartøy i en større sammenheng.

– Vi tegner ikke lenger bare basert på rederens ønske. Vi setter oss i rederens stol og ser hvilke krav eierne av varene har for frakt fra A til B, sier prosjektansvarlig Geir Rise.

Skipsdesignerne skal være en samtalepartner for rederen. – Vi vil gjøre logistikkanalyser og markedstudier av ruten, der vi blant annet varierer hastighet, ytelse og tonnasje. På den måten får vi essensen i hvilke fartøy som bør velges, mener Rise. Hans kollega Ivan Østvik føyer til: – Vi vil hjelpe rederen til å velge riktig. Tidligere har vi sett at antatte konklusjoner i begynnelsen ikke nødvendigvis gir best utfall.





Tett på rederne

LMG Marin deltar i to forskningsprosjekter i EU-regi. Det ene, Safeship, har som mål å utvikle nettopp en slik type risikoledelsesmodell. Modellen utvikles i samarbeid med fem forskjellige caser, der både Norske Skog, Green Reefers og Wilson EuroCarriers er med. Tilbakemeldingene så langt har vært positive, ifølge RIse.

Han nevner gassfergene til Fjord 1 som et eksempel der samarbeidet med rederen har vært godt helt fra begynnelsen. – Vi har hjulpet dem strategisk, ikke bare innen design, men også i utførelse av tilbud.

Samtidig innrømmer Rise at det kan være en utfordring å komme så tett inn på redere. – Det er litt følsomt. Vi må søke å opparbeide oss rederens tillit, og gi dem sikkerhet for at vi behandler deres sensitive informasjon riktig, sier han.





Gründerånd

I tillegg til design innen kommersiell shipping, jobber LMG Marin med forsvarsfartøy og innen offshore. – Militære fartøy er et viktig område for oss. Vi har jobbet for både Forsvarets logistikkorganisasjon og Marinen, og har blant annet ledet deres ekspertteam for å utvikle fartøy frem til kontrakt, forteller Rise. På merittlisten står blant annet MTB KNM Skjold, isbryteren KV Svalbard, båter for kystjegerkommandoen og flere nye logistikkskip for marinen.

Innen offshore er LMG Marin interessert i de større fartøyene. – Vi har utviklet et boreskip for boring på dypt vann. Vi hadde ideen og konseptet, og fikk hjelp til finansieringen. I dag eier Fred Olsen skipet, forteller Thorbjørn Hansen. LMG har også utviklet en flytende LNG-terminal. – På offshore har vi mye egenutviklede ideer som vi går ut i markedet med. Her er det gründerånden som regjerer, sier Hansen.

Totalt er det 32 ansatte i LMG. Andelen sivilingeniører er høy. – Nesten to tredeler av de som jobber innen teknologi er sivilingeniører, skryter Hansen.