Design reddet liv

Til tross for det voldsomme angrepet med tunge passasjerfly fullastet med jetfuel som sprengstoff, sto konstruksjonene oppreist i nesten en time.

Sto lenge

– Knapt noen annen bygning kunne motstått slike eksplosjoner og voldsomme branner med ekstrem varmeutvikling så lenge, tror sjefingeniør John Hooper i ingeniørfirmaet Skilling, Ward, Magnusson, Berkshire.

Det bør legges til at det var dette firmaet som var rådgivere da WTC ble prosjektert. Til magasiner New Scientist legger han til at sprinkleranlegget baserte seg på vann, og ikke skum som trengs når jetfuel brenner.

Derimot hjalp den 415 meter høye stålstolpen i midten av bygningen til med å holde konstruksjonen oppe såpass lenge. Stålsøyler med bare en meters mellomrom i de øvre etasjene sørget dessuten for ekstra forsterkning, ment til å tåle kraftig vind og turbulens mellom tvillingtårnene.

Den indre stålkjernen kunne aleine bære hele vekten av tårnet. Denne ekstra forsterkningen bidro til å holde konstruksjonen oppe såpass lenge som de gjorde, tror ingeniørene.

Andre ville rast umiddelbart

Mange andre skyskrapere har vertikale søyler med så mye som seks meters mellomrom. Her baserer konstruksjonen sin bæreevne mer på diagonale strosser. En slik konstruksjon i WTC ville kollapset umiddelbart etter krasjet.

Kollapsen liknet faktisk nesten en kontrollert spregning, kommenterer ingeniør Mike Taylor i the National Association of Demolition Contractors til the New Scientist.

– Det var enda bra at svekkelsen ble jevn, slik at ikke et av tårnene tippet over. Det hadde blitt en enda større katastrofe.

Kontrollert moment

Ved en kontrollert sprengning, detonerer ingeniørene også en ladning omtrent ved hver tredel av bygningen, i tillegg til i bunnen. Dermed blir det vertikale momentet mer kontrollert og likt i hver bygningsdel.

Osama bin Laden mistenkes også for å stå bak den 454 kg store bomben som i 1993 lagde et 70 meter bredt og fem etasjer dypt krater i WTC. Bygningen raste den gang ikke sammen, nettopp på grunn av en maglende sprengladning oppe i etasjene.