Etter mange års kamp for å få tillatelse av UNESCO, en rekke departement og direktorat kan endelig ny og trygg vei åpnes inn til bygda Jordalen i utkanten av UNESCOS verdensarvområde Nærøyfjorden. Fredag kveld startet begivenheten med en konsert av Yngve & His Boogielegs inne i den nye tunnelen. (Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix)

Jordalstunnelen

– Denne tunnelen betyr alt for oss

Erstatter den livsfarlige Jordalsveien i Voss.

– Dette er framtidsveien, sier en av innbyggerne som i årevis har kjempet for tunnel.

Den 3 kilometer lange tunnelen har kostet 320 millioner kroner.

Jordalstunnelen erstatter Jordalsvegen, som går fra E16 mellom Voss og Gudvangen og opp til de rundt 40 beboerne i Jordalen.

Folk i utkantbygda Jordalen i Voss kommune har i mange år vært i livsfare når de har kjørt den smale og ekstremt bratte veien opp til bygda.

I mange år har de kjempet for å få lagt den farlige veien i tunnel. Veien har vært kjent som en av landets farlige veier, med stor rasfare.

– Helt fantastisk

Lørdag ettermiddag var det snorklipping og offisiell åpning av Jordalstunnelen. Det var også utstilling på skolen og fest for hele bygda. Fredag ble det også feiret med konsert inne i tunnelen.

– Dette er helt fantastisk, det er alt jeg kan si. Denne tunnelen betyr alt for oss. Om ikke dette hadde kommet på plass, så hadde det blitt fraflytting. Dette er fremtidsveien, sier Kari Mørkve Jordalen.

Hun har kjempet for ny tunnel i bortimot ti år og har vært svært engasjert i saken.

Privat initiativ

Et privat firma tilbød seg å bygge veien mot å få bygge et mindre kraftverk i Jordalselva. Det er de to fetterne Arnstein og Sigmund Bjørke i Holmen Kraft AS som har bygget tunnel og kraftverk.

Blant annet måtte det innhentes uttalelse fra Unesco fordi Jordalen hører til Nærøyfjorden verdensarvområde.

– I dag er en stor dag, sier investor og pådriver Arnstein Bjørke.

– Når man hører hvor mye dette betyr for dem som bor i dalen, er det ekstra verdifullt, sier han.

Han forteller at utbyggerne har arbeidet med saken i 15 år, der det meste av tida har gått med til tunge prosesser for å få på plass de nødvendige tillatelsene.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)