Slik er utformingen av testanlegget Astazero som åpner i neste uke. (Bilde: AstaZero)
Detaljkart over AstaZero. (Bilde: AstaZero)
Bilforsker Johan Casselgren fra Luleå tekniske universitet har alt tatt Astazero-anlegget i bruk. (Bilde: LTU)

ASTAZERO

Denne testbanen er den første av sitt slag

Unikt testsenter for aktive sikkerhetssystemer i bil.

Astazero åpner i neste uke og hevder å være verdens første fullskala testanlegg som er designet for og dedikert til testing av aktive sikkerhetssystemer i kjøretøy.

Veitrafikksikkerhetstestsenteret rommer to tusen mål og er tilknyttet Volvos eksisterende testsenter i Hällered like utenfor Borås.

– Her vil vi få en arena der nær sagt alle tenkelige tester kan gjennomføres, enten det handler om selvkjørende biler eller sjåføradferd. Dette vil styrke kompetansen i den svenske bilklyngen og dessuten være attraktivt for europeiske og internasjonale samarbeidspartnere, sier Astazero-direktør Pether Wallin.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Trepartsamarbeid

Astazero-navnet er en forkortelse for Active Safety Test Area, tillagt «zero» som står for visjonen om null drepte i veitrafikken.

Selskapet eies av SP Sveriges tekniske forskningsinstitutt og Chalmers tekniske høyskole.

Anlegget er bygget i samarbeid mellom akademia, industri og myndigheter. På industrisida deltar Volvo, Scania og Autoliv.

Designarbeidet startet i 2011, anleggsarbeidet startet i fjor og den offisielle åpningen er 21. august.

Det er allerede planlagt et byggetrinn to, men eierne venter med detaljutformingen til de har fått tilbakemeldinger fra bilindustrien om krav og forventninger til en slik utvidelse.

Astazero betegner seg selv som ei verktøykasse som kan brukes av hvem som helst og simulere hva som helst.

Selskapet skal ikke selv utføre forsknings- og utviklingsarbeid, men leier ut anlegg og mannskap til bilprodusenter, sikkerhetsteknologiprodusenter og veibyggere.

Les også: Gøteborg kan få induksjonsveier innen 2015

Passiv/aktiv sikkerhet

Banen består blant annet av 5,7 kilometer landevei, en liten stubb firefelts motorvei, et bymiljø med ni kvartaler og et høyhastighetsområde.

På dette området kan alle aspekter ved aktiv sikkerhet på ett og samme sted: Både for nyttekjøretøy og sertifisering, vurdering av trafikkinfrastruktur, beskyttelse av myke trafikanter, bil-til-bil- og bil-til-infrastrukturkommunikasjon (V2V/V2I), test og eksperimentering.

Aktiv sikkerhet handler om å forhindre ulykker og hendelser ved hjelp av forskjellige typer teknologi.

Eldre eksempler er blokkeringsfrie bremser og elektronisk stabilitetskontroll, mens nyere eksempler er automatisk avstandsregulering/nødbrems og styringsassistanse.

Det er med andre ord systemer som aktivt kan gripe inn og bidra til å forhindre trafikkulykker eller redusere konsekvensene av dem.

Passive sikkerhetssystemer er til for å redusere skadene og konsekvensene når ulykken først har skjedd, for eksempel sikkerhetsbelter og airbagger.

Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum

Er allerede tatt i bruk

En vesentlig del av aktiv sikkerhet handler om autonomi.

Autonome biler kan ses på som aktiv sikkerhet i sin mest avanserte form. En av industripartnerne, Volvo, har som mål å være ledende på selvkjørende biler.

Astazero påpeker at mens bilprodusentene naturlig nok primært konsentrerer seg om å konstruere smartere ombord-systemer, har akademia et større fokus på hele transportsystemet.

Selv om Astazero først har offisiell åpning i neste uke, har Volvo alt tjuvstartet og tatt i bruk deler av anlegget.

Det samme har CASTT (Centre for Automotive Systems Technologies and Testing) ved Luleå tekniske universitet, som har benyttet banen til å prøve ut hele sin testutrustning.

– Astazero kommer til å være en viktig del av infrastrukturen i Sverige og hele Nord-Europa. Dette er ikke bare viktig for bilindustrien, men i høyeste grad også for forskningen, sier Peter Jeppsson som leder Castt.

Les også:

Her åpner de offentlige veier for førerløse biler

Skyhøye tall: Så mange elbiler bruker kollektivfeltet i morgenrushet

Sjekk ut den elektriske Bobla