Telenor klarer å tyne kundene for 237 kroner i snitt hver måned. Netcom følger hakk i hæl med 216. (Bilde: Colourbox)

DET NORSKE EKOMMARKEDET

Denne mobiloperatøren klarer å skvise flest kroner ut av hver kunde

Og disse kundene bruker mest datatrafikk.

Post- og teletilsynet holder et våkent øye med det som skjer i det norske kommunikasjonsmarkedet.

Tallene de samler inn viser at sluttbrukeromsetning ligger ganske stabilt på i underkant av 15 milliarder kroner.

Den ikke overraskende trenden er at andelen av mobiltjenester fortsetter å øke til nesten 60 prosent. Fast bredbånd øker også, men den store taperen nok en gang er fasttelefoni.

Det er ikke mye bevegelse i markedsandelene. Det er registrert 237 aktører i markedet, men de aller fleste er svært små. Det er Telenor som dominerer med 52,4 prosent, noe som er en ørliten økning.

Fasttelefoni, inklusive den som går på bredbånd, fortsetter sin vei mot null. Nå er det rundt 900.000 slike abonnementer igjen og fallet er på rundt 100.000 i året.

Den eneste endringen her er at Telenor har tatt igjen Telio og blitt størst på bredbåndstelefoni.

Mobilt

Går det som prognosene til PT tyder på passerer vi 6 millioner mobilabonnementer i romjulen. Det er altså adskillig flere mobilabonnementer enn det er mennesker i Norge.

Og tallet økte med hele 70.000 nye abonnementer i første halvår.

Sannsynligvis er det besøkende til Norge som skaffer seg kontantkort, i tillegg til maskin-til-maskin-abonnementer.

Les også: Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner

Pakkevekst

Betalingsmodellen har endret seg kraftig de siste årene. Nå nærmer omsetningen av mobile tjenester i form av abonnementer eller pakker seg 50 prosent. Kundene liker forutsigbarhet både i bedrifts- og privatmarkedet.

Telenor er dem som klarer å vriste mest penger ut av kundene på mobil. Kundene deres betaler i snitt 237 kroner per måned, og det er en liten økning.

Netcom klarer også en liten økning til 216 kroner i måneden, mens Tele2+ Network Norway faller litt til 195.

Den operatøren som lykkes minst med kundene har bare litt over hundrelappen, men PT ønsker ikke si hvem det er.

Statistikken viser også at Telenors markedsandel falt fra 50,5 til 49,7 prosent, men det tror PT skyldes at andre har tatt veksten av kontantkort.

I andel av omsetningen vokser Telenor imidlertid fra 52,5 til 54,2 prosent, på bekostning av alle de andre store.

Flatt: Sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen kan melde om flat omsetning i det norske markedet for elektronisk kommunikasjon, men under den flate totalen er det betydelige endringer.
Flatt: Sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen kan melde om flat omsetning i det norske markedet for elektronisk kommunikasjon, men under den flate totalen er det betydelige endringer. orv

Flater ut

Veksten i mobile bredbåndsabonnenter avtar. Antallet abonnenter har økt til litt over 800.000, men det synker i privatmarkedet og det har det gjort de siste par årene. Stadig flere har pakketilbud med mye data og bruker mobilen som modem.

Det betyr ikke at datatrafikken flater ut. Den øker voldsomt, fra 16 til 27 petabyte i mobildata fra 1. halvår i fjor til i år.

Datatrafikken per abonnent har doblet seg i privatmarkedet, fra litt over 200 til 420 MB per måned. Det er Netcom-abonnentene som bruker mest datatrafikk. De bruker 550 MB i måneden, mens Telenor-kundene lå på 360.

85 prosent av mobiltelefonene i Norge er smarttelefoner, altså fem millioner. Likevel er det bare fire millioner som er databrukere. Man antar at en stor del av dem også bruker data, men bare over wifi.

Les også: Facebook og Instagram avgjør hvor det blir 4G-dekning på bygda

SMS faller ikke som spådd

SMS, som PT spådde kraftig fall på, gjør det ikke. Fallet har flatet ut, og det tror de skyldes fremveksten i automatiserte meldinger fra banker, flyselskaper og andre.

Men MMS vokser kraftig. Kanskje fordi det er blitt så lettvint, selv om mengden er betydelig lavere enn SMS.

Flatt: Utvikling i sluttbrukeromsetning i det norske ekommarkedet er ganske flat, men andelen som går over de mobile kanalene øker jevt og trutt
Flatt: Utvikling i sluttbrukeromsetning i det norske ekommarkedet er ganske flat, men andelen som går over de mobile kanalene øker jevt og trutt ORV

Gjesting

Nordmenn lyst på databruk i utlandet har doblet seg det siste året. Samtidig snakker vi mindre og sender færre meldinger.

– Jeg tror det skyldes at folk er tryggere på å kjøpe data i utlandet. Det er mekanismer til stede nå som gjør at de ikke blir plyndret, og prisene har gått ned, sier Olsen.

Han peker på at rundt 90 prosent av data i utlandet brukes i Europa, og her er reguleringen god. Men det finnes feller.

I Øst-Finnmark har russerne kraftige basestasjoner i grenseområdet, og da er det lett at mobilen svitsjer over til et russisk nettverk. Det koster.

Det er god butikk å tilby tale og data i utlandet. Norske tilbydere tar ut en margin på 76 prosent. Det er jo særdeles bra, men Olsen peker på at det faktisk kunne vært mye verre uten at de hadde kommet i klammeri med reguleringene.

Prosenten har økt de siste årene selv om de totale inntektene har gått ned. Grunnen er at utgiftene for slik trafikk er blitt vesentlig lavere for de norske teleselskapene som fakturerer kundene sine.

Les også: Verdens første smarttelefon fyller 20 år

M2M                                                                                   

Maskin-til-maskin-trafikk eksploderer ikke slik som mange spådde for mange år siden.

Det betyr ikke at internet of things er avlyst, men at trafikken fra sensorer og andre dingser finner andre veier enn mobilnettet.

Fibervekst

Fiber fortsetter å øke, og i begynnelsen av juni neste år vil xDSL-teknologier, kabel og fiber vil være like store.

Deretter vil kabel flate ut, fiber vokse og xDSL fortsette å falle, tror PT.

Telenor er i ferd med å bli den største fiberaktøren, og nærmer seg 19 prosent av privatmarkedet. De har sannsynligvis vokst forbi nummer to, som er Viken Fiber, på nåværende tidspunkt,

Fast bredbånd

Det er vel heller ingen overraskelse at fast bredbåndstilknytning over fiber, kabel og VDSL blir raskere.

Abonnenter som har 30 Mbit/s eller høyere forbindelse har vokst fra 19 til 25 prosent.

Fiber har nå 42 prosent av dette markedet, kabel 50 prosent og VDSL resten.

Når møtes de: Prognosene peker på at fiber, kabel og xDSL vil ha like mange privatkunder neste sommer. Men deretter er det fiber som tar ledelsen.
Når møtes de: Prognosene peker på at fiber, kabel og xDSL vil ha like mange privatkunder neste sommer. Men deretter er det fiber som tar ledelsen. PT

TV-markedet

Totalmarkedet for TV-distribusjon er temmelig stabilt mellom aktørene, selv om Get klarer å kapre litt markedsandeler.

Også her vokser fiber, litt på bekostning av kabel og litt mer på satellitt. Bakkenettet holder seg godt.

Det distributørene er flinke til er å øke omsetningen per abonnent. De klarte å øke omsetningen jevnt og trutt hvert år, og 4 prosent i forhold til i fjor. Tilleggstjenester som filmleie har nok vært med på denne utviklingen.

Men omsetningen øker jevnt og trutt. Filmleie har nok vært en betydelig bidragsyter til veksten, på bekostning av den gamle videosjappa.

Les også:

Telenor: – Staten ødelegger for sine egne mål om høyhastighets bredbånd

Slik vil Telenor få færre til å ringe kundeservice

Om seks år er det 5G som gjelder