Blanding av betong for støp av bankett. (Bilde: Veidekke)
Utsetting av peletopper for gangbanen. (Bilde: Veidekke)
Ripping ned i permafrost for å finne godt fjell å fundamentere gravimeterfundamenter på. (Bilde: Veidekke)
Elementene må dekkes til og varmes opp for fugestøping. (Bilde: Veidekke)
De to første elementene står på banketten klar for boring og gysing av fjellbolter. (Bilde: Veidekke)
60 tonn med prefabrikerte betongelementer ankommer Ny-Ålesund med båt. (Bilde: Veidekke)

NY-ÅLESUND

– Den opprinnelige planen var nesten så dårlig at det er flaut å fortelle

Veidekke slet med byggingen av nytt observatorium på Svalbard.

I et stummende mørke, der skillet mellom natt og dag ikke lenger eksisterer, jobber en arbeidsgruppe under lysstrålene fra hodelykter.

Et blått tussmørke lyser opp timene før og etter lunsj på dager med finvær. På de overskyede dagene er det mørkt og fra morgen til kveld.

De siste månedene har arbeiderne slitt med rør som fryser, få leveranser og kansellerte fly. Å bygge på Svalbard er ikke enkelt, har Veidekke fått erfare.

Ustabilt vær

I november skrev Teknisk Ukeblad om byggingen av nytt observatorium i Ny-Ålesund på Svalbard.

Byggingen av observatoriet, som skal gi en mer nøyaktig kartlegging av jordas endringer, ble startet i høst. I løpet av noen måneder med arbeid i både kulde og mørket har Veidekke støtt på en rekke utfordringer.

– Skiftende og uforutsigbart vær har vist seg å være en større utfordring enn vi hadde forventet, sier prosjekteringsleder Martin Nerhus Øen i Veidekke.

Les også: Dette kan bli verdens første undervannsby

Ny-Ålesund
Ripping ned i permafrost for å finne godt fjell å fundamentere gravimeterfundamenter på. Veidekke

Få leveranser

Det er ikke første gang Veidekke bygger på Svalbard.

– På det forrige prosjektet vårt på Svalbard jobbet vi gjennom hele vinteren på fjellet i 650 meters høyde, og hadde relativt stabilt vintervær. Siden vi startet i Ny-Ålesund i oktober har vi hatt dager med plaskregn og plussgrader etterfulgt av vind og sprengkulde. Det var overraskende at vi skulle få så stort behov for pumper for å holde byggegropene våre tørre. Det er tungt når alt utstyret blir glasert i is og må brytes, forteller Øen.

En annen utfordring er logistikken i arbeidet. Etter materialleveransen Veidekke mottok i starten av desember kommer det ikke flere materialer før i slutten av april.

Ny-Ålesund
60 tonn med prefabrikerte betongelementer ankommer Ny-Ålesund med båt. Veidekke

– Vi blir tvunget til å planlegge nøye, men vi slipper noe av det stresset man vanligvis har med å skaffe utstyr i siste liten før arbeidsoppgaven skal starte. Vi glemmer ting vi og, men da må vi bare smøre oss med tålmodighet til neste båt kommer, sier Øen.

Enkelte faktorer lar seg heller ikke styre av nøye planlegging.

– Vi har også vært mye plaget med at pendlerflyene har blitt kansellert og flyttet på som følge av ruskevær, sier han.

Les også: 2015 kan bli mørkt: 120.000 lysarmaturer må skiftes ut

For tunge elementer

Veidekke har i stor grad basert seg på prefabrikering av betongelementer til observatoriet, og mottok tidligere i høst et lass med 600 tonn betongelementer.

– Vi valgte prefabrikerte elementer fordi det er lettere å gjøre betongarbeider i nærheten av blandeverk enn å blande selv i kaldt vintervær, forteller Øen.

Men avslører at elementene første til noen utfordringer da de kom og viste seg å være for tunge for graveren.

– Planen var å bruke en 30-tonns graver til å montere alle elementene som skal stå under ferdig terreng, og først ta opp en større mobilkran neste vår for å heise på plass resten av tårnet. Maskinen viste seg å være for svak, men heldigvis kom Kings Bay oss til unnsetning og lånte bort en mobilkran, så elementene kom på plass, forklarer Øen.

Les også: Sjefingeniør: – Norge i ferd med å gå tom for god grus og pukk

Utfordrende minusgrader

Neste utfordring ble fugestøpen.

– Den opprinnelige planen var nesten så dårlig at det er flaut å fortelle. Vi hadde tenkt å bruke Leca-metoden, å sette elementene ned i våt mørtel. Det ville kreve at vi var lynraske til å heise elementene på plass, at vi hadde en mørtel som ikke frøs når den lå fersk i kulden, og at vi traff med elementene i første forsøk. Det gir mye risiko og er litt vel hastig for håndtering av ti tonns elementer, sier Øen.

Etter å ha tenkt seg om, gjorde han og kollegaene en helomvending.

– Mørtelen måtte injiseres mellom elementene. På den måten kunne vi i fred og ro stable opp elementene, forskale fugene, dekke til og varme opp, for så å støpe mellom elementene. Tryggere, mindre stress, bedre kontroll på utførelsen, forteller han.

Da støpen skulle gjennomføres var det femten minusgrader ute og frisk vind. Et provisorisk telt over fundamentet gjorde likevel at ingeniørene forventet godt herdeforhold.

– Men så snart vi kjørte vann gjennom gysepumpen frøs det, forteller Øen.

Etter en runde med oppvarming løsnet endelig proppen, og arbeidet kunne fortsette.

– Vi hadde jevnlige hull med kort avstand for å føre inn masse i forskalingen, og det ble pumpet inn i full fart så ikke mørtelen skulle stivne i slangen, sier han.

Les også: Bli med til verdens nordligste bosetning. Her bor det 35 mennesker

Ny-Ålesund
Elementene må dekkes til og varmes opp for fugestøping. Veidekke

Siste leveranse

Fra 24. oktober til 18. februar er det mørketid på Svalbard. Sålen til alle betongfundamentene er nå støpt i løpet av de første mørke månedene og stablingen av betongelementene er godt i gang.

– Vi er kommet langt på å tilpasse peletoppene til å bli opplegg for limtredragerne som skal bære byggene, sier Øen.

På den siste leveransen i år ble det levert 130 tonn med massivtre, 350 kubikk med isolasjon og 25.650 løpemeter med kledning.

– Det skulle være nok til å holde seg sysselsatt gjennom vinteren, sier han.

Les mer om Veidekkes arbeid i Ny-Ålesund på selskapets blogg.

Les også:

Svalbard-innbyggere blir ingeniører på kveldstid

Arkitekter vil bygge en hel bydel i høyden

Her sprenger Forsvarsbygg ammunisjonslageret. Panserdøra fant de aldri igjen