TREDIMENSJONAL VEGG: To gigantiske Sony-projektorer med en oppløsning på 8 megapiksler hver får datakraft fra en klynge av PC-er for å lage fotorealistiske modeller i sanntid. Betraktet med riktige briller er det som å se produktet foran seg. (Bilde: Autodesk)

Demokrati for konstruktører

Autodesk

Med en omsetning på rundt 2,17 milliarder kroner er Autodesk verdens største programvareselskap innen konstruksjon.

Omsetningen har økt med 17 prosent fra i fjor.

Selskapet bruker over 20 prosent på forskning og utvikling.

Selskapet har 9 millioner brukere i 600 000 selskaper.

Autodesk vil gjøre tredimensjonal konstruksjon mye enklere og mer utbredt. Eller demokratisere utviklingen for alle verdens konstruktører, som de selv kaller det.

Prisfallet for utstyr og programvare de siste fem-seks årene har vært formidabelt samtidig som funksjonaliteten er blitt langt bedre.

Billigere

– I dag kan man få tredimensjonale videovegger med en fantastisk oppløsning for rundt tre millioner kroner. For fem år siden ville slikt utstyr kostet femten, og det ville ikke vært så kraftig. Men det er bare toppen på isfjellet. Utstyr med ekte 3D basert på skjermer og briller koster brøkdelen. Det som er dyrt er de enorme tredimensjonale videoveggene hvor mange kan delta samtidig. Datakraft til å drive det koster jo nesten latterlig lite, sier informasjonssjef for Autodesk i Nord-Europa, Mikael Löwenhielm.

Nå er det ikke lenger enkle trådmodeller som teller. I dag kan designerne se produktet de lager helt fotorealistisk. De konstruksjonsdataene ingeniørene bygger på skjermen er grunnlaget for alle slags analyser og virtuelle tester av produktet.

Typisk reduseres behovet for prototyper fra rundt fem til en og i noen tilfeller elimineres de helt. De samme dataene brukes videre i produksjonen samtidig som de danner grunnlag for fotorealistiske bilder i salgsbrosjyrene.

Får fart på designprosessen

Mellom 80 og 90 prosent av alle bilene folk ser i annonser og TV-reklamer er i virkeligheten datamodeller.

– Grunnlaget for denne produktdatakjeden er at vi kommer fra konstruksjonssiden og har bygget opp selskapet til å bli det dominerende innen digitale modeller for film og dataspill. Egentlig er ikke forskjellen på en tradisjonell tredimensjonal produktmodell og fotorealistiske filmeffekter så stor. Det er bare raffinering av utseende. Det vi solgte til filmbransjen for ti år siden selger vi nå til industrien, sier Löwenhielm.