IT

De færreste lar seg lure

FLINKE: DNB mener kundene er blitt flinke til å avsløre falske nettbanksider. Legg merke til språkblandingen og mangel på norske vokaler.
FLINKE: DNB mener kundene er blitt flinke til å avsløre falske nettbanksider. Legg merke til språkblandingen og mangel på norske vokaler. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
16. des. 2011 - 09:52

Landets største bank er i dag på ny utsatt for forsøk på å tappe kundenes konti.

Som i forrige uke er det snakk om e-postbasert svindel, som kalles phishing .

Fikk du med deg denne? 8 av 10 nettbanker strøk i sikkerhetstest



Falsk side

Som du ser av bildet, dreier det seg om en falsk nettside som skal lure deg til å "logge deg på".

Nettsiden er sendt som lenke i en e-post til en rekke mottakere, ikke bare bankens kunder, og ser ut som den kommer fra DNB.



Forsyner seg

Dette vil føre til at du sender bruker-ID, passord og sikkerhetskode til uvedkommende, som dermed kan forsyne seg av kontoen din.



Sperret kort

Noen lot seg lure sist gang.

- Vi sperret noen titalls kredittkort i etterkant av forrige phishingmail, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide hos DNB til Teknisk Ukeblad.

- I forhold til hvor mange som sannsynligvis fikk mailen er antallet veldig lavt, og vi regner ikke med økonomiske tap av betydning, påpeker han.



Må stoppe selv

Uansett hvor solide sikkerhetssystemer bankene har, er det i disse tilfellene bare kundene selv som kan hindre misbruk av kontoopplysninger.

- Det er ikke noe vi kan gjøre for å hindre denne typen spam dessverre. Dette er et stort internasjonalt problem. Vi har mindre av det i Norge fordi vi er et lite land med eget språk. Likevel må vi regne med at dette problemet øker her også, sier Midteide.



Les også: Kryptering er gått ut på dato

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.