Mobilt bredbånd gir gode hastigheter også på hytta. Men restriksjoner på fri bruk irriterer. (Bilde: Colourbox)
INGEN FLASKEHALS: - Det finnes ingen teknologisk flaskehals som begrenser kapasiteten fra basestasjoner og videre inn i mobilnettet. Operatørene kan få den kapasiteten de ønsker, sier Stian Solberg hos Ericsson AS. (Bilde: Finn Halvorsen)

Datastruping irriterer storbrukere

  • IT

Dagens mobilnett kan etter hvert tilby datahastigheter på flere Mbit/s.

Det gjelder i alle fall i enkelte geografiske områder, og om ikke alt for mange brukere driver med filmnedlasting eller andre sysler som krever stor båndbredde samtidig.

Mobile datatjenester har rett og slett blitt populære.





Ingen flaskehals

Det betyr naturligvis også at mobilnettene utsettes for mer trafikk. Brukerne som har gjort seg avhengige av mobile datatjenester er bekymret for nettkapasiteten.

Forbindelsen fra basestasjonene og videre inn i stamnettet fremstilles ofte som den store flaskehalsen.

Mange tror at kapasiteten fra disse kun er på 2 Mbit/s. Dette er heldigvis en myte.

– Det som er riktig, er at kapasiteten riktignok tradisjonelt har vært bygget ut med faste leide linjer, hver på 2 Mbit/s. Noen basestasjoner med liten trafikkbelastning har kanskje fremdeles kun 2 Mbit/s, men i de fleste er kapasiteten økt n antall ganger, sier Stian Solberg hos Ericsson, som leverer utstyr til mobiloperatører verden over.

– I denne TDM-baserte nettstrukturen kan for så vidt n gjøres så stor man vil. Men etter hvert som antallet vokser, kommer man til et punkt hvor det i stedet vil være økonomisk lønnsomt for operatørene å leie en Ethernet- og IP-basert forbindelse. Og slike løsninger benyttes i stort monn. Det ligger derfor foreløpig ingen teknologisk flaskehals i mobilnettinfrastrukturen, sier Solberg.





Rettferdig deling

– Makshastigheten i vårt nett i dag er 3,6 Mbit/s. Dette vil i de fleste tilfelle oppleves som å ligge et sted mellom 1 og 2 Mbit/s, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus hos Netcom.

Men når en storbruker har lastet ned 4 gigabyte på mindre enn en måned, skrur Netcom ned kundens hastighet til 200 kbit/s.

Det irriterer storbrukerne. Hvorfor velger så operatørene å strupe hastigheten for de mest ivrige mobildatabrukerne?

– Hvem er disse storbrukerne, spør Vederhus i Netcom.

– Vår erfaring er at 4 gigabyte per måned er nok for de aller, aller fleste, kanskje så mye som 95% av brukerne, er dette mer enn nok. Våre tall viser at snittbruken for våre abonnenter ligger et sted mellom 1 og 2 gigabyte i måneden, sier Vederhus.

– Dessuten er det selvsagt slik at all utvidelse av kapasitet koster penger. Vi ønsker en mer rettferdig deling av kapasiteten. Det er den andre grunnen til at vi har valgt å sette ned hastigheten når fire gigabyte passeres, sier Vederhus.





Betale for bruk

– Vi venter fortsatt økning i mobilt bredbånd, og bygger ut nettet vårt kontinuerlig for å møte denne etterspørselen. I takt med dette vil vi ha en dynamisk utvikling av våre prismodeller. Vi har så langt valgt denne modellen for datastruping. Det kan komme endringer. Men vi ser ikke bort fra at utviklingen faktisk går mer i denne retningen, altså at brukeren betaler for sin faktiske trafikk. Altså enda lenger bort fra fastpris. Telia i Sverige beveger seg i den retningen, sier Vederhus.

Informasjonssjef Anders Krokan hos Telenor sier at de opplever at det kun er noen få ekstrembrukere som overskrider deres begrensninger, som først trer i kraft når en bruker overskrider 5 Mbyte i to påfølgende måneder.

– Det er faktisk slik at to prosent av kundene står for 50 prosent av trafikken på mobilt bredbånd. Derfor har vi valgt denne modellen, sier Krokan.