Datamor ser alt

Systemovervåkingen medfører at behovet for flyvedlikehold minsker.

Ifølge teknologisk talsmann Jules Felevre i Airbus Industrie er de nye generasjonene passasjerfly så lite vedlikeholdskrevende at de klarer seg med 1/10 av den innsatsen som var nødvendig på tidligere flytyper.

Mye av dette skyldes flyenes eget overvåkningssystem: Elleve datamaskiner overvåker smått og stort i flyene, en tolvte maskin overvåker datamaskinene.

Under turen registrerer maskinene informasjon fra en meget stort antall sensorer om bord, og kryssjekker dem. Avhengig av flyselskap, kan den tolvte maskinen -selveste "datamor" - enten lagre og skrive ut til kaptein og sjefsmekaniker etter turen, eller sende data online til flyselskapets bakkestasjon.

Det hører også med til bildet at "datamor" ikke driver og informerer cockpit om smått og stort, det kommer bare beskjeder om avvik som kan være en fare for stabiliteten eller sikkerheten.

Sånn sett blir det egentlig litt trettende å være pilot, du sitter og sitter og autopiloten flyr mens mor sjekker utstyret. Når du lander så kan mor og datamaskinene hennes gjøre det for deg. Egentlig kan du sitte med hendene i fanget helt fra takeoff er utført.