IKKE PENGER NOK: ¿ Det er beklagelig at det ikke er penger nok til å rette opp de verste partiene på riksvei 25, sier senioringeniør i Statens vegvesen region øst, Harald Libæk. (Bilde: Truls Tunmo)
BREMSER UTVIKLINGEN: Ordfører i Trysil, Ole Martin Norderhaug, frykter at skibygda ikke blir et helårs reisemål på grunn av dårlige veier til bygda. (Bilde: Truls Tunmo)

– Dårlige veier ødelegger for Trysil

  • Bygg

Dette mener ordfører i Trysil, Ole Martin Norderhaug (Ap).

– Samferdselsinfrastrukturen som berører Trysil må forbedres kraftig dersom kommunen skal kunne utvikle seg som reisemål, sier Norderhaug til Teknisk Ukeblad.

– Både riksvei 25 og trafikken gjennom Elverum sentrum er blitt en brems for utviklingen av Trysil som turiststed. Dagens veistandard truer målet vårt om at helårsturisme skal bli en næring i Trysil, ikke bare en binæring, sier Norderhaug.





– Ikke penger nok

I fjor sommer ble om lag 15 kilometer av den snaut 70 kilometer lange veistrekningen mellom Elverum og Trysil asfaltert. I år har ytterligere noen få kilometer fått ny asfalt.

Men der hvor veien er i dårligst forfatning, mellom Søndre Osen og Trysil flyplass, er grunnforholdene såpass dårlige at det må omfattende veireparasjoner til.





– Beklagelig

– Det er beklagelig at det ikke er penger nok til å rette opp de dårligste partiene. I mange år har riksvei 25 blitt mer eller mindre forsømt med midler til asfaltvedlikehold. Det er ikke gjort skikkelig grunnarbeid for at telehiv skal unngås, senioringeniør Harald Libæk i Statens vegvesen region øst.

– For å få bort de verste ujevnhetene skal vi neste sommer legge to lag med asfalt i stedet for et, legger han til.





– NTP for treg

– Denne saken skal forfølges. Dette er nytt for meg, ikke et ord har vært nevnt om dette fra veimyndighetene i fylket. Næringsminister Sylvia Brustad har nedsatt Strategisk Råd for å gi reiselivet i kommunene tilstrekkelige rammebetingelser, og noe av det viktigste her er økte midler til samferdsel, sier Norderhaug.

Han mener at det ikke holder med tempoet i NTP (Nasjonal Transportplan).

– Da vil det minst ta 10 år før Trysilveien får en akseptabel standard, sier Trysil-ordføreren.

Teknisk Ukeblad har ikke lyktes med å få en kommentar fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete.