FORTSETTER: Danskene beholder sin merkverdige tellemåte, også på sedlene. Her på 50-lappen - eller halvtreds-lappen, som de kanskje sier? (Bilde: Colourbox.com)

Danskene beholder «merkverdig» tellemåte

  • IT

Dansk tellemåte:

  • 50: halvtredsindstyve (halvtreds) = 2½ x 20 (eldre: halvtredje sinde tyve)
  • 60: tresindstyve (tres) = 3 x 20 (eldre: tre sinde tyve)
  • 70: halvfjerdsindstyve (halvfjerds) = 3½ x 20 (eldre: halvfjerde sinde tyve)
  • 80: firsindstyve (firs) = 4 x 20 (eldre: fire sinde tyve)
  • 90: halvfemsindstyve (halvfems) = 4½ x 20 (eldre: halvfemte sinde tyve)

Kilde: Wikipedia

Kan tall som «halvfems» være nede for telling? Danske forskere har foreslått å endre tellemåten for å gjøre det lettere for barna å forstå tallsystemet.

Danmarks undervisningsminister Tina Nedergaard innrømmer at tellemåten med firs og halvfems i stedet for er «merkverdig», men vil likevel ikke endre til 80 og 90.

– Vi skal ikke endre ting bare fordi det er vanskelig, men heller prøve å lære dem, sier hun ifølge Ingeniøren.

– Merkverdig

– Vi har hatt dette språket i århundrer, men jeg vil gjerne medgi at det omfatter den mest merkverdige måte å si tallene på. Jeg har selv en jente på syv år, og der er halvfjerds og toogfirs noen ganger litt komplisert, sier Nedergaard.

Forslaget om endring kommer fra adjunkt i neuromatematikk Lisser Rye Ejersbo ved Institut for Læring ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

– De danske tallene hindrer at elevene lærer matematikk, sier Ejersbo her. – De danske tallnavnene sier ikke noe som helst om hva tallet består av.

– Er lydhør

– Jeg er lydhør for det som kommer av forslag, sier Nedergaard, som er enig med Dansk Språknemnd at det er vanskelig å bestemme dette med regler. – Det er viktig for meg at selve språket dynamisk utvikler seg sammen med det, så vi ikke lager et slikt småbarnsspråk.

Hun mener man skal fortelle barn at de må lære en del vanskelige ting, men åpner likevel for de lettere tallene vi andre bruker helt i starten.

– Jeg vil tro at lærere og barnehageledere bruker våre skandinaviske brødre og søstres tellemetoder når de begynner å forklare tallene. Så kommer de riktige benevnelsene senere, sier Nedergaard.