UTILSIKTEDE KONSEKVENSER: Dyrking av soya er hovedårsak til avskogingen i Amazonas. Det er stor etterspørsel etter soya til ulike formål, nå i økende grad også til produksjon av biodrivstoff.
Energipolitisk talsmann i FrP, Ketil Solvik-Olsen. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)

Danskene avlyser biodrivstoff-satsing

  • Kraft

Et flertall av danske politikere støtter ikke lenger EUs krav om biobrensel på tanken.

Danske overskrifter om matkrise, som følge av stigende matvarepriser, trekkes fram som en av årsakene til at danske politikere har mistet entusiasmen for biodrivstoff som middel for å redusere klimautslippene.

Viktig årsak

Danmarks klimaminister Connie Hedegaard, som tidligere har kjempet for støtte til et krav om biodrivstoff på danske bensintanker, har også snudd.

- Biobrensel er kun en av årsakene til matvarekrisen, men det er en vesentlig årsak. Vi skal ikke putte mat i bensintankene, sa Hedegaard til danske Politiken onsdag.

Direkte fjollete, skal Hedegaard ha sagt om EUs krav om 8,5 prosent innblanding av biodrivstoff allerede innen utgangen av 2010.

Mot Klimaforliket

Tidligere har mange ment at det er greit å bruke første generasjons biodrivstoff, som produseres blant annet av raps, mais og soya, i påvente av annen generasjons biodrivstoff, som blant annet kan produseres ved hjelp av matavfall.

Nå har imidlertid motstanden mot bruk av første generasjons biodrivstoff eskalert.

Her i Norge går nå Frp mot kravet om Klimaforlikets krav om 10 prosent salg av biodrivstoff innen 2010.

Flere advarer

- Vi blir stadig forelagt rapporter og tall som viser at første generasjons biodrivstoff har flere uheldige sider. Som CO2-reduserende tiltak viser det seg å kunne bli svært kostbart, opp mot 6000 kroner per tonn redusert CO 2. Samtidig varsler flere FN-organ, miljøvernere og eksperter om at økt biodrivstoffproduksjon er en av hovedårsakene til dagens økte matvarepriser, sier Frps miljøpolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

I EU pågår det nå en kamp om å innføre krav om at biodrivstoffet som brukes må være "bærekraftig".

35 prosent gevinst

Så langt er det eneste kravet EU stiller til biodrivstoffets egenskaper at bruken reduserer CO 2-utslippene med 35 prosent i forhold til dersom det var mineralsk olje på tanken.

Den danske klimaministeren vil nå at CO 2-kuttet bør være på minst 44 prosent.