SKITTEN: Danske oljeplattformer slipper ut tre ganger mer CO2 enn norske. (Bilde: Maersk)
STORE ENDRINGER:På Norsk Hydros Oseberg Feltsenter skal blant annet kontroll og reguleringsutrustningen skiftes ut fordi det begynner å bli trangt om plassen. FOTO: TERJE KNUTSEN/NORSK HYDRO (Bilde: Terje Knutsen)
Tallover norsk bruk av fakling viser at vi ligger langt under sammenlignbare land. Tabellen er fra Oljedirektoratets "Fakta 2007"-hefte. (Bilde: Oljedirektoratet)
Norske CO2-utslipp per produsert enhet oljeekvivalenter 1990 - 2005 viser at utslippene er svakt på vei oppover igjen. Tabell fra Oljedirektoratets "Fakta 2007"-hefte. (Bilde: Oljedirektoratet)

Danske oljeplattformer er miljøsvin

På dansk sokkel spys det ut CO 2.

Norske miljøkrav med pisk og avgifter har tvunget oljeselskapene på norsk sokkel opp i det kreative hjørnet. Dermed er utslipp både til luft og vann utenfor norskekysten mindre.

Dansk svineri

Danskene har nå satt søkelys på utslippene fra sin egen oljeindustri. De erkjenner at de har et problem.

Det er den danske transport- og energiminister Flemming Hansen som skriver om miljøproblemene på dansk sokkel i et svar til Folketingets energipolitiske utvalg, skriver danske Dagbladet Information.

50 000 dansker



I perioder har CO 2-utslippene per produsert enhet vært mer enn 4,5 ganger større fra danske plattformer enn fra norske. I snitt er utslippene tre ganger større.

Gassbrenningen fører til et økt CO 2-utslipp tilsvarende forbruket til 50 000 gjennomsnittsdansker, og situasjonen blir verre og verre jo eldre plattformene blir.

Avbrenningen av gass, også kalt "fakling" skjer av sikkerhetsmessige årsaker, eller fordi oljeplattformene i Danmark er såpass små at det er vanskelig å pumpe gassen tilbake ned i jorda, slik det gjøres i Norge.



– Verdens reneste petroleum



Pressekontakt i Oljedirektoratet, Eldbjørg Vaage Melberg, peker på at gassbrenning på norsk sokkel er forbudt når det ikke er av sikkerhetshensyn.



– Vi produserer sannsynligvis den reneste petroleumen i verden. De 10 oljebud som ble innført i 1971 sa blant annet at avbrenning av gass ikke må aksepteres på norsk sokkel. Bilder fra norske oljeplattformer med en gassflamme rett til værs er derfor svært misvisende, ettersom dette kun skjer i svært liten grad, sier Melberg.



Kurven peker oppover

Hun forklarer videre at de 10 oljebudene har gjort at Norges plattformer alle har blitt bygd med gassavsetningsteknologi.



– Det laveste CO 2-utslippet vi har hatt per produsert enhet var i 1996. Siden den gang har kurven pekt svakt oppover. Dette skyldes at energibehovet øker proporsjonalt med oljeutvinningen. Faklingbehovet har likevel stort sett ligget på det jevne, langt under andre land, sier Melberg.



– Lagt ned mye arbeid

Statoil er godt fornøyd med situasjonen, og informasjonssjef Ola Morten Aanestad mener det høye fokuset på miljø i Norge nå viser seg klart.



– Norsk oljevirksomhet har alltid gjort det skarpt på miljøsiden, og det har blitt lagt ned mye arbeid i dette på norsk sokkel. CO 2-avgiften har i tillegg gjort at det lønner seg for oljeselskapene å gjennomføre strenge miljøtiltak, sier han til TU.no.



– Kutt i CO 2-kvotene

De danske partiene Venstre og Socialistisk Folkeparti (SF) ønsker å endre på tilstanden. Energipolitisk talsmann for SF, Anne Grethe Holmsgaard, vil gjøre noe med tildelingen av CO 2-kvoter.

– Man kan kutte i oljeselskapenes tildelte CO 2-kvoter slik at de tilsvarer norske nivåer for CO 2-utslipp. Problemet er bare at selskapene kan kjøpe de manglende kvotene på verdensmarkedet for på den måten å slippe å gjøre noe med selve problemet, sier hun til Dagbladet Information.



Kan ikke løse problemet

Danske Dong Energy, som opererer tre av plattformene på dansk sokkel, sier til avisen at de ikke vet hvordan de skal løse problemet.

– Vi gjør alt hva vi kan for å redusere avbrenningen av gass, også fordi den koster oss mye penger, sier visepresident i selskapet, Poul Munk Andersen.