Line Alsaker, solist ved Nationalballetten, har testet elastisiteten på to forskjellige dansegulv som skal benyttes i det nye operahuset. (Bilde: Truls Tunmo)
Ballettsjef ved Nationalballetten, Espen Giljan, og solist Line Alsaker, skal være med på å velge ut hvilke dansegulv den nye operaen i Bjørvika skal ha. (Bilde: Truls Tunmo)
Margit Tidemand Ruud er arkitekt i Snøhetta AS, og ansvarlig for konstruksjonen av dansegulvene i den nye operaen. (Bilde: Truls Tunmo)
Inne i den nye operaen har forskjellige typer dansegulv blitt testet. (Bilde: Truls Tunmo)

Dansegulvtest i operaen

  • nyheter_bygg

Tåspissene til solist Line Alsaker spratt mykt da hun nylig testet to prototyper dansegulv i operabygget i Bjørvika.

Sammen med balletsjef ved Nasjonalballetten, Espen Giljan, skal hun være med på å velge ut hvilken type gulv det skal danses på i Norges nye storstue.

En av to

To forskjellige typer dansegulv ble testet, hver av dem på fire ganger fire meter.

Neste trinn i utvelgelsen av operaens dansegulv blir å velge et av de to 16 kvadratmeter store gulvtypene. Deretter legges dette over 150 kvadratmeter som en siste test.

- På en større gulvflate vil elastisiteten i gulvet endres selv om oppbyggingen er den samme. I juni blir det avgjort hvilken av de to typene som blir dansegulv i operaen, sier Espen Giljan.

Ulike kjerner

Tykkelsen og materialene i testgulvene er like - forskjellen er hvordan kjernen i gulvet er bygd opp.

- Flere lag med furemateriale er lagt i hverandre og på hverandre på ulike måter. Det er dette som utgjør forskjellen, forklarer arkitekt Margit Tidemand Ruud i Snøhetta AS. Hun er ansvarlig for konstruksjonen av dansegulvene.

- Hva med holdbarheten og vedlikehold av slike gulv?

- Holdbarheten er veldig god, og dette er en type gulv som krever vedlikehold omtrent hvert 10. år, sier Margit Tidemand Ruud.