INDUSTRI

Danmark kjøper Seahawk

Danskene handler Sikorsky-helikopteret som også Norge snuser på.

22. nov. 2012 - 12:16

Det danske forsvaret skal erstatte sine gamle Lynx-helikoptre med ni nye Sikorsky MH-60R Seahawk.

Dermed vrakes Lynx-etterfølgeren AW159 Wildcat fra Agusta Westland.

– Seahawk er det helikopteret som best lever opp til de kravene vi har stilt, sier generalmajor Flemming Lentfer fra planleggingsstaben i forsvarskommandoen i en melding.

Leve lenge med Lynx

I likhet med Danmark har også Norge Lynx-helikoptre som er modne for pensjon. Men Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter på NH90.

Norge har som kjent Første NH90 seks år på overtid NH90-helikoptre som skal plasseres både på kystvaktskip og fregatter.

Men på grunn av forsinkelsene i NH90-programmet ble det i september kjent at Forsvaret nå vurderer oppdatering og levetidsforlengelse på de fire gjenværende Lynx-helikoptrene.

Mange flytimer og høy alder gjør at helikoptrene må tilbringe stadig mer tid på verksted og mindre tid om bord på kystvaktskipene i Nordkapp-klassen samt KV Svalbard.

Les mer her: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

Svensk hastebestilling

En annen kriseløsning på problemet med manglende leveranser av kystvakt- og fregatthelikoptrene, ved siden av levetidsforlengelse, kan være å terminere kontrakten med NH Industries og gjøre som Danmark – bestille Seahawk.

I august var daværende statssekretær i forsvarsdepartementet Roger Ingebrigtsen på besøk hos Sikorsky Aircraft Corportation i Connecticut i USA for å hente informasjon om pris og leveringsevne på en eventuell hastebestilling av MH-60R.

Les også: Sikorsky håper på norsk kontrakt

Det lyktes godt for svenskene som Sverige hastekjøper Black Hawk og gikk til Sikorsky.

For et par måneder siden NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse av i alt 15 fabrikknye UH-60M Black Hawk-helikoptre.

Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Tryggheten med velprøvd teknologi var også viktig for den danske beslutningen.

Det danske forsvaret påpeker at det spilte inn at Seahawk er i produksjon og operativ i den amerikanske flåten.

Det gir også mulighet for samarbeid med Nato-kolleger når det gjelder logistikk, trening og kommende oppdateringer på helikoptertypen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Får Norges første treningssenter for helikopter

Fire milliarder kroner

Det danske prosjektet «Skibsbaseret helikopter» startet med en RFI i 2007.

Planen er at det danske forsvaret skal motta de første helikoptrene i 2016.

– Heretter kan kystvaktens helikopterbærende fartøyer yte en enda mer effektiv innsats, både nasjonalt ved Grønland, Færøyene og i Arktis, og når de settes inn i internasjonal tjeneste, heter det fra Forsvarets materieltjeneste som tilsvarer norske Flo.

Ifølge Forsvarets materieltjeneste vil Seahawks forbedrede rekkevidde og løfteevne i forhold til Lynx gjøre dem i stand til å berge nødstedte på dobbelt så lang avstand som i dag.

Mens det altså er Sikorsky som produserer selve helikopteret, er det Lockheed Martin som leverer sensorpakken som skal styrke kapasiteten innenfor samtlige typer oppdrag.

Kontrakten er verdt fire milliarder kroner og inkluderer reservedeler, en vedlikeholdsavtale, en simulator på Karup-basen og tilpassing av fartøyene i Thetis-klassen.

Les også:

Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

– Bransjen har visst om hørselsskadene

– Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader

Punger ut for å holde Sea King i lufta  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.