DAK-er og DAP-er tømmerhytter

  • ikt

Nå er produksjonen automatisert.

- Vi har investert i en av de mest moderne laftemaskiner som finnes på markedet, sier konstruktør Jan Arne Sundmoen hos Røroshytta.

Siden 60-tallet har de arbeidet med maskinlaft, men den nye maskinen er koblet mot DAK-systemet og har gitt nye fordeler.

Det betyr at de får raskere produksjon, bedre kvalitetskontroll, og ikke minst at svinnprosenten er redusert til tre prosent. - Vi tegner hytta i 3D med Autodesk Arkitectual Desktop og ved hjelp av tilleggsprogrammet LogCad lager vi styringskode for laftemaskinen, sier Sundmoen.

Hvis de kjører helt optimalt uten verktøyskift, kan maskinen produsere laft til en hytte på 60 til 70 kvadratmeter i løpet av en dag. Etter en tid hvor det har vært rolig på hyttesiden, har det nå blitt skikkelig fart for Røroshytta. Før sommerferien måtte de skjøre på skift for å møte etterspørselen.

Standardobjekter i 3D

Sundmoen sparer mye tid fordi han har laget sine egne 3D standardobjekter i Architectural Desktop. Disse bruker han flittig når en ny hytte skal tegnes. - På den måten har jeg enkel tilgang til de forskjellige vindustypene vi bruker samt dører og bjelker, sier han.

Det betyr at de også kan betjene kundene raskere fordi hyttetegningene er klare i løpet av kort tid. - Nå tegner jeg som regel en hytte på en dag. Røroshytta leverer 12 til 13 hyttetyper, men det må alltid spesialtilpasninger til for at hver hytte skal bli som kunden ønsker det, sier Sundmoen.

Ved hjelp av den løsningen Røroshytta bruker, har de fullstendige oppdaterte lister med beskrivelse over mengdene til alle vegger.

Stokkene blir gjennom LogCad målsatt og summert i løpemeter, så mengden tømmer som går med på en hytte blir nøyaktig loggført før kappingen starter.

- Vi vet alt om veggen før vi kapper i tømret, sier Sundmoen.