(Bilde: TU)

DAB-rapport



Bilen ble iført en moderne DAB-radio fra Blaupunkt og kjørt Oslo - Trondheim.

Opp Østerdalen og ned Gudbrandsdalen. Det eneste jeg unnlot å gjøre var å montere den kombinerte DAB og FM antennen på taket som Blaupunkt anbefaler.

Avhengig av bilmodell kan det være mye jobb å installere denne og vår hadde en slik bil. Alternativet var en antenne som ganske enkelt limes på et av vinduene.

Og resultatet? Med unntak av noen utfall av DAB-signalet opp Østerdalen, og dårlig mottak i deler av Drivdalen sør for Oppdal, var radiolyttingen en nytelse. IKT-Norge hevder at DAB-kvaliteten er dårlig, men jeg kunne konstantere meget stor kvalitetsforskjell mellom FM og DAB i DABs klare favør. FM er flott når bilen står i ro, men det er jo ikke derfor vi har anskaffet et kjøretøy.

FM kjennetegnes av skurring og dårlig diskant selv med takmontert antenne, mens DAB-lyden er klokkeklar i en dårlig antenne. I tillegg er det langt flere kanaler tilgjengelig utenfor de store byene. DAB er jo skapt for mobilt mottak. Hvis senderstyrken i DAB-nettet firedobles slik det har vært snakk om vil lytteforholdene bli enda bedre. I tillegg er DAB-nettet i rask utbygging.

Det stor spørsmålet hevder mange er om DAB har CD-kvalitet på lyden. Selv om det kanskje ble hevdet i begeistringens rus for mange år siden er det selvfølgelig ikke tilfelle. Langt fra tilfelle. Men i bil er det faktisk ikke lett å avgjøre. God diskant og fravær av sus og interferens gjør at jeg gjerne kunne tatt dette for CD. I stua er det selvfølgelig ikke slik. Der tror jeg for øvrig verken DAB eller FM har den store fremtiden. Det er IP-radio som vil dominere i hjemmet både i stereo og i 5.1 lydanlegg.

Selvfølgelig er det usikkerhetsmomenter. Det vil bli implementert en ny mer effektiv kodek i DAB i løpet av året, sannsynligvis AAC+, eller en variant av den. De som vil ha glede av den nye kodeken må kjøpe ny radio, men behovet er ikke presserende. NRK og P4 vil fortsette å sende med mp2 lydkoding i mange år, så de som vil ha god radiolyd i bil må ha dagens DAB-radio. Jeg tror ikke det er noe stort problem. Levetiden på forbrukerelektronikk er ikke mange år likevel.

Det største problemet i bil er at så få nye modeller kommer med standardåpning for radio i dashbordet. Vår Nissan var et unntak. Her lot det seg gjøre å skohorne inn ny radio, og det avslørte et annet problem for den fabrikkmonterte radioen. Hvis radioer som følger biler i vanlig prisklasse er som hos Nissan er de ikke mye å rope hurra for. Selv om DAB-mottaket i den nye Blaupunkt-radioen var FM-lyden fullstendig overlegen, så var faktisk FM-lyden langt bedre enn FM i standardradioen.

Lyttertesten har bare bekreftet min tro på DAB, selv om jeg gjerne skulle sett at de hadde fremtidens kodek den gangen mp2 ble valg for over ti år siden. Bytte av kodek vil neppe koste mange kroner å implementere, men vil bety at jeg om noen år vil måtte bytte bilradioen. Sannsynligvis holder den til jeg bytter bil neste gang og i den SKAL det stå en DAB-radio fra dag 1.



Odd R. Valmot

Journalist i Teknisk Ukeblad