INDUSTRI

Da oljeprisen falt, hadde Steven Foss valget: Konkurs eller omstilling

– Skal du være med de store gutta, er nøkkelordet kompetanse.

Våtlab: Her testes ekkolodd i et lite basseng etter innstøping av elektronikk. Fosstechs største kunde er Kongsberg Gruppen.
Våtlab: Her testes ekkolodd i et lite basseng etter innstøping av elektronikk. Fosstechs største kunde er Kongsberg Gruppen. Bilde: Tormod Haugstad
4. sep. 2016 - 20:00

STOKKE: Steven Foss eier hundre prosent av bedriften Fosstech som han startet alene i 1997. I oktober 2014 var han oppe i cirka 100 millioner i omsetning og hadde 70 ansatte i produksjonslokalene i Borgeskogen i Stokke kommune i Vestfold. En måned senere gikk rullegardina ned.

– Det ble plutselig mørkt, ja. Vi mistet 30 prosent av markedet de neste månedene på grunn av oljeprisfallet og måtte si opp 20 ansatte. Det var en tung tid.

– Hva slags kriterier brukte du under nedbemanningen?

– Det gikk bare på kompetanse. Jeg måtte si opp noen jeg hadde jobbet med i alle år. Men det viktigste var at jeg behandlet dem på en bra måte. Heldigvis ser det ut til at de fleste har fått seg nye jobber, sier Foss.

– Har en slik prosess også en positiv effekt?

– Det kan være bra å rydde litt i rekkene innimellom. Nå vet jeg at de som er her, vil stå opp om morran og jobbe hardt for å være her. Vi har fått lagt et bra grunnlag for å se framover.

– Er kompetanse viktigere nå enn tidligere?

– Ja, uten tvil. Skal du være med de store gutta, må du ha kompetanse for å bli lyttet til. Dette var også en av grunnene til at vi i 2014 ansatte en person med doktorgrad i molekylær overflatefysikk for å kvalifisere fram de beste materialløsningene.

Vis mer

Denne personen er svenske Mattias Huneide. Han kom til Norge for åtte år siden for å jobbe ved RECs solcellefabrikk i Narvik. Da denne ble nedlagt, flyttet han til Aker Solutions i Bergen.

– I det store systemet der trivdes jeg ikke så godt. Men så traff jeg en norsk jente og flyttet til Vestfold. Litt tilfeldig kom jeg i kontakt med Steven Foss og fikk jobb her. Jeg trives veldig godt fordi jeg får utfolde meg med å teste ut nye materialløsninger, sier Huneide.

Vellykket omstilling

Den viktigste grunnen til at Fosstech fikk et brutalt møte med markedet, var at en av de største kundene var Schlumberger, som nærmest over natta ikke lenger ville kjøpe avanserte kontrollsystemer for seismikk-kabler.

– Seismikkmarkedet er det første som går ned når oljeprisen faller og det første som kommer opp igjen, slik vi merker tendenser til nå. Den kulturen som preger amerikanske selskaper er ganske brutal når de må kutte kostnader, sier Foss.

Veteran: Produksjonselektroniker Tove Kilen har vært ansatt i snart 30 år, først i Jatronic og nå i Fosstech hvor hun jobber med lodding av elektronikk. <i>Foto: Tormod Haugstad</i>
Veteran: Produksjonselektroniker Tove Kilen har vært ansatt i snart 30 år, først i Jatronic og nå i Fosstech hvor hun jobber med lodding av elektronikk. Foto: Tormod Haugstad

Grunnen til at Teknisk Ukeblad avlegger bedriften i Borgeskogen industripark et besøk, er den vellykkede omstillingen Steven Foss og hans medarbeidere har klart.

Foss har gjort tidligere erfart at det er gunstig å investere i nedgangstider. Allerede i 2013 og tidlig 2014 laget bedriften en ny strategi for vekst.

De ville gå fra ren mekanisk produksjon til å bli en systemleverandør av kabelelektronikk. Det handler primært om innstøping av avansert elektronikk til ekkolodd og iundervannskabler ned til 6 000 meters dyp.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Samtidig har Foss personlig prioritert salgsarbeidet. Nå er Fosstech en av Kongsberg Gruppens strategiske samarbeidspartnere og leverer blant annet alt av kabelsystemer til AUV-en Hugin.

– Vi har nettopp fått testet og godkjent leveranse av et avansert ekkoloddsystem til en av NATOs marinebaser. Det er så avansert at det kan skille mellom dykkere og delfiner.

– Hvor ligger basen?

– Det kan jeg ikke si noe om. Men flere NATO-land ser nå på systemet så vi håper på flere leveranser. Dette er et helt nytt produkt for oss. Som strategisk partner til Kongsberg har vi fått være med på å utvikle hele systemet. Det har vært veldig spennende, men også krevende. Det har løftet oss og vi ser nå også muligheter til å bygge sonarsystemer.

10 prosent til FoU

Materialeksperten: Mattias Huneide har en doktorgrad i molekylær overflatefysikk fra universitetet i Linkøping. Etter å ha jobbet i både REC og Aker Solutions er han sentral i produktutviklingen hos Fosstech. <i>Foto: Tormod Haugstad</i>
Materialeksperten: Mattias Huneide har en doktorgrad i molekylær overflatefysikk fra universitetet i Linkøping. Etter å ha jobbet i både REC og Aker Solutions er han sentral i produktutviklingen hos Fosstech. Foto: Tormod Haugstad

Steven Foss har bestemt seg for at minst 10 prosent av omsetningen skal brukes på forskning og utvikling.

Dette har resultert i at man nå har etablert en egen utviklingsavdeling med åtte ingeniører. Bedriften har nylig avsluttet et IFU-prosjekt i samarbeid med Innovasjon Norge og Kongsberg Gruppen innen kabel- og støpeteknologi.

– Kongsberg har bidratt med ingeniørtimer, mens vi har investert i ny teknologi. Nå har vi søkt om et nytt prosjekt innen trykkutsatt elektronikk for olje- og gassindustrien. Vår styrke er vel at vi kan snu oss rundt og produsere skreddersøm-løsninger med korte tidsfrister.

Foss mener det aller viktigste for en bedriftsleder er å være ute hos kundene og skaffe seg et godt nettverk. Derfor har han også inviterte både tyske Thyssen og franske DCNS til Stokke for å snakke om hva Fosstech kan bidra med til Norges nye ubåter.

– Konkurransen står mellom disse og i anskaffelsen som er beregnet å koste 100 milliarder vil et premiss være at en stor andel av utstyret skal lages i Norge. Når avgjørelsen tas i 2018, gjelder det å være forberedt.

Foruten forsvar, olje og gass ser Foss store muligheter innen havbruk.

De har nettopp levert en aktuator til Havforskningsinstituttet – en prototyp som slipper ut den fisken som risikerer å bli klemt i hjel i bånn på en tråler. De leverer også alt av kabel- og connectorsystemer til Stingrays nyutviklede system for å skyte lakselus med laser.

Men hovedproduktet er et ekkolodd for å lage sjøbunnskart til Kongsberg Maritime.

Lean-effektivitet

– Vi har stor nytte av å være med i et lean-prosjekt sammen med Kongsbergs seks strategiske leverandører. Vi har gitt prosjektet navnet ”The Fosstech Way”. Det handler om alt fra daglige 10 minutter lange morgenmøter på Skype til å måle alle ledd i produksjonsprosessen. Vi skal jobbe riktig, effektivt og unngå alle former for sløsing, sier Foss som er stolt av at bedriften nå er nominert som Vestfolds kandidat til NHOs nasjonale nyskapingpris 2016.

Ingen av de ansatte er organisert. De er individuelt avlønnet.

– Vi prøver å ta godt vare på de ansatte. Vi har en god lunsjordning og fleksibel arbeidstid. Og vi flagger hver gang en ansatt har bursdag. Fordelen for oss er at vi kan ta raske avgjørelser, men behovet kan sikkert være annerledes i en større bedrift. Men et godt arbeidsmiljø er helt avgjørende for å få utvikling.

– Ditt råd til bedriftsledere i små og mellomstore bedrifter?

– Det må bli å investere i nedgangstider og satse på kompetanse. Og selv om jeg i fjor var redd for konkurs og sov dårlig om natta, må man være ute i felten for å vite hva som skjer. Salg er liksom ikke kult i Norge, mens det er det aller kuleste i USA. Ingeniørene blir heller aldri ferdig med et produkt om man ikke på et stadium sier at det er godt nok for markedet.

Vil bli 3D-senter for Vestfold

Fosstech ønsker å bli et kompetansesenter for 3D-produksjon i et samarbeid med Vestfold fylkeskommune og høyskolen i Sørøst-Norge.

Foreløpig har Fosstech investert i en 3D-printer for komposittproduksjon. Den brukes nå i utvikling av nye produkter for datterbedriften Jatronic, som Fosstech kjøpte opp i 2009.

3D-satsing: Daglig leder Bjørn Foss i Jatronic bruker den nye 3D-maskinen til å utvikle ny design på radiokommunikasjon offshore, der Jatronic har sitt hovedmarked. <i>Foto: Tormod Haugstad</i>
3D-satsing: Daglig leder Bjørn Foss i Jatronic bruker den nye 3D-maskinen til å utvikle ny design på radiokommunikasjon offshore, der Jatronic har sitt hovedmarked. Foto: Tormod Haugstad

Jatronic driver primært med produksjon av radiokommunikasjonsutstyr til offshoremarkedet.

Daglig leder Bjørn Foss viser fram et nytt produkt som er utviklet i samarbeid helikopterpersonell – en nøklingsbryter eller adapter for å kople sammen med personlig radiokommunikasjon med hodesett.

– 50 prosent av markedet ligger i Nordsjøen og denne nye utformingen er produsert i løpet av 40-50 timer på 3D-maskinen. Vi har tilpasset et nytt grep etter ønske fra de som opererer helikoptrene. Fordelen med 3D er at vi kan gjøre tilpasninger uten å investere i nye maskiner. Den skal være så sterk at den kan kjøres over med tanks, sier Bjørn Foss.

Steven Foss sier at de fortsatt er på læringsstadiet når det gjelder 3D. Nå har han inngått en avtale med Canon Norge for å se på muligheter for å bruke 3D også i fysisk produksjon.

– 3D er også et fantastisk godt salgsverktøy, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.