Cyberpåfyll med PIDstop

  • Arbeidsliv

- Foreløpig er det bare et prosjekt. Vi startet i fjor høst, og planen er å være ferdig med utviklingsarbeidet til sommeren, sier Tor Ivar Eikå s i Cyberlab.org AS i Trondheim.

Det dreier seg om et internett-basert e-læringssystem og en portal for automatiseringsbransjen med fokus på praktiske problemstillinger.

- Fra PIDstop er det meningen at kursdeltagerne skal få tilgang til flere former for læringsressurser, sier Eikås. Han lister opp teori og faktastoff, teoretiske øvinger, praktiske øvinger med bruk av simulatorer og fjernoperasjon av virkelige fysiske laboratorieprosesser, samt ulike web-baserte tester og flervalgsoppgaver.

Samarbeid

Læringskomponentene er utviklet av Cyberlab i samarbeid med Kronos Titan AS og ledende spesialister innen automatisering ved NTNU i Trondheim og Høgskolen i Østfold.

- Prosjektet er delvis finansiert av Voksenopplæringsinstituttet via Kompetanseutviklingsprogrammet som Bondevik I regjeringen i sin tid satte i gang. I prosjekter som kommer i betraktning gjennom denne ordningen må målgruppen være klart identifisert før prosjektet starter. Vi fikk bevilget 600.000 kroner for arbeid direkte relatert til automatikere ved Kronos Titan. Men målet er at systemet også skal komme andre bedrifter og undervisningsinstitusjoner til gode. Målgruppen er hele automatiseringsbransjen, sier Eikås.

Omfattende utprøving

PIDstop skal nå gjennom en omfattende utprøvingsfase ved hjelp flere hundre studenter ved NTNU og Høgskolen i Østfold. PIDstop inngår i et av kybernetikkstudentenes obligatoriske fag nå i vårsemesteret.

- Tilbakemeldinger fra studentene vil bli tatt hensyn til. På denne måten får vi et godt kvalitetssikret system ut på markedet, forhåpentligvis i løpet av våren, sier Eikås.

Han forteller også at Teknisk kybernetikk ved NTNU vurderer å benytte tilpassede læringskomponenter fra PIDstop i et nytt reguleringsteknisk introduksjonsfag i 1. årskurs.