Illustrasjon av Hålogalandsbrua sett fra Øyjordtangen mot Tøttatoppen. (Bilde: Hålogalandsbrua AS)
NY FORBINDELSE: Illustrasjon av Hålogalandsbrua sett fra Øyjord mot Narvik. (Bilde: Hålogalandsbrua AS)

COWI prosjekterer Hålogalandsbrua

Verdens største hengebruer

Verdens største hengebruer måles ikke etter totallengde, men etter lengste midtspenn. Her er listen over de ti hengebruene med lengst midtspenn i verden:

  1. Akashi-Kaikyo Bridge, Japan - 1991 m (1998)
  2. Storebæltsbroen, Danmark - 1624 m (1998)
  3. Runyang Bridge, Kina - 1490 m (2005)
  4. Humber Bridge, England - 1410 m (1981)
  5. Jiangyin Suspension Bridge, Kina - 1385 m (1997)
  6. Tsing Ma Bridge, Kina - 1377 m (1997)
  7. Verrazano Narrows Bridge, USA - 1298 m (1964)
  8. Golden Gate Bridge, USA - 1280 m (1937)
  9. Högakustenbron, Sverige - 1210 m (1997)
  10. Mackinac Bridge, USA - 1158 m (1958)

Kilde: Wikipedia

I stedet for å utbedre dagens E6 fra Narvik til Bjerkvik vil Narvik kommune ha ny trasé med bru over Rombaksfjorden - fra Karistranda til Øyjord, og ny vei derfra til Stormyra.

Blant verdens største

Oppdraget er et samarbeid mellom COWI i Norge og kollegaer i Danmark, samt underleverandørene Johs. Holt AS og NGI.

Kontrakten inneholder en opsjon på utarbeidelse av tilbudsdokumenter for bygging, samt oppfølging i byggeperioden.

Reguleringsplanen for området skal vedtas høsten 2008. I bruprosjektet inngår en utredning om et alternativ til tradisjonell hengebru, men dersom det blir en hengebru over fjorden vil den få en totallengde på 1550 meter. Med et midtspenn på 1345 meter, vil den havne på 7. plass på listen over verdens største hengebruer.

Konkurrenten

Hålogalandsbrua har imidlertid en konkurrent.

Hardangerbrua, som skal erstatte dagens ferjesamband mellom Bruravik og Brimnes i Ulvik og Eidfjord kommuner, har allerede en vedtatt åpningstid.

Den 1380 meter lange brua skal åpnes for trafikk i 2011, og vil ha et hovedspenn på 1310 meter. Det kvalifiserer for en plass som den sjuende største hengebrua i verden - men den må vike plassen for Hålogalandsbrua når den blir klar.

- Et gjennombrudd

- For COWI er prosjektet med Hålogalandsbrua et gjennombrudd på det norske markedet for et av konsernets hovedsatsningsområder, samtidig som det bekrefter verdien av lokal representasjon, toppet med kompetanse og kapasitet fra hele konsernet, skriver COWI i en pressemelding.

COWIs kontorer i Trondheim og Narvik vil jobbe med forprosjekteringen.