Denne planovergangen ligger veldig uheldig til. Den korte avstanden til riksveg 7 i forgrunnen fører til at det ofte oppstår farlige situasjoner. Contexo skal eliminere denne og en annen planovergang. (Bilde: Eirik Øen)

Contexo eliminerer planoverganger

De to planovergangene inngår i lokalveger som krysser Bergensbanen like øst for Geilo sentrum. Her går riksveg 7 og banen parallelt med få meters avstand. Det betyr at overgangene ligger like ved en riksveg med stor gjennomgangstrafikk - en svært lite gunstig situasjon.

Lokalvegene skal kobles sammen og føres under banen i en kulvert som blir 5 meter bred, 4,75 meter høy og ca. 12 meter lang. Den skal ikke brukes av myke trafikanter. De får en 95 meter lang trebru over banen til disposisjon. Contexo skal også anlegge 940 meter lokalveg og 300 meter gang/sykkelveg og legge om 430 meter kommunale ledninger.

Vegene som krysser jernbanen gir adkomst til et boligfelt, flere gårdsbruk, et barnesykehus og mange hytter. Det er planer om mer hyttebygging i området, men først må planovergangene bort.

Hol kommune er kontraktspartner og formell byggherre, men Jernbaneverket administrerer prosjektet på vegne av kommunen. 85 prosent av utgiftene til gangbrua dekkes av kommunen, Jernbaneverket tar resten. Av de øvrige utgiftene tar kommunen 2/3 og Jernbaneverket 1/3.

Kulverten som lokalvegen skal gå gjennom, blir lagt inn i en togfri helg mot slutten av oktober. Anlegget skal være fullført innen utgangen av november. På den tiden av året har vinteren vanligvis meldt sin ankomst til Geilo, asfalteringern blir derfor utsatt til våren 2011.