Heggestraumsbrua er en av de to Skjodebruene som tok unna biltrafikk i 82 år. Nå skal begge rehabiliteres. Consolvo fra Lier ligger an til å få den jobben. (Bilde: Bengt Kvasnes)

Consolvo lavest på rehab av Skodjebruene

Fire entreprenører ga anbud. BMO Entreprenør fra Kongsberg ligger nest lavest med 11,002 mill. De to andre er Søvik & Skåravik fra Ålesund (14,086 mill.) og det tyske firmaet Schachtbau Nordhausen (14,268 mill.).

Byggeleder Ragnhild Holen Relling i Statens vegvesen er fornøyd med både prisnivået og oppslutningen om konkurransen.

De to bruene har hvelv av både naturstein og teglstein. Hvelvene skal repareres og isoleres mot fukt. Rekkverkene skal også repareres, og det skal settes opp glassrekkverk av hensyn til sikkerheten. De originale rekkverkene har store åpninger som barn kan falle gjennom når man fjerner et annet rekkverk som ble satt opp av hensyn til bilene, mange år etter at brua ble åpnet.

Skodjebruene ble åpnet allerede i 1922 og gjorde tjeneste i 82 år(!) før de fikk avløsning. Da Straumsbrua ble åpnet i 2004, ble de to gamle bruene stengt for biltrafikk, men de er fortsatt åpne for dem som beveger seg for egen kraft.

Det er ingen andre bruer igjen i Norge som har teglstein i bærende konstruksjoner, og de er nå foreslått vernet.

Jobben skal fullføres i november i år. Rehabiliteringen av de to bruene er en del av Straumsbruprosjektet, som er delvis bompengefinansiert. Bompengeinnkrevingen opphørte i november i fjor da det fastsatte beløpet var innbetalt.