INTERESSERT: - Den tradisjonelle måten folk ser TV på er i rask endring. Dette representerer et veldig interessant marked for oss, sier adm. direktør i Conax, Berit Svendsen. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Conax snuser på nytt marked

Store

Conax har over 300 kunder som representerer i underkant av 45 millioner brukere. Selskapet vokser voldsomt med en hastighet på rundt 10 millioner brukere i året.

I USA og andre land diskuteres et nytt begrep; “Cutting the Cord”. Hvorfor betale for kabel-TV når så mye mer er tilgjengelig på nettet?

Den største leverandøren av betalte filmer og TV-programmer, Netflix, har 15 millioner abonnenter og det øker raskt. Apple, Blockbuser og mange andre har også etablert seg i dette markedet som kan være en god pekepinn på hva som vil skje i Europa.

Les også: Norsk teknologi til italiensk bakkenett

Over the top

OTT, eller Over The Top, kalles slike tjenester som bruker internettforbindelsen til folk i stedet for kabel-TV til å levere underholdningen.

Nå jobber flere kringkastere, slik som BBC i Storbritannia, med en egen dekoderboks som kombinerer både TV fra bakkenettet og innhold via nettet.

Det er et marked Telenor-eide Conax ønsker å være med på. De har spesialisert seg på beskyttelse av innhold og ser store muligheter i de nye tilbudene over internett uansett hvilken vei det tar inn i stua og hvilken dings brukerne ønsker å spille av på.

Les også: Conax inngår partnerskap

Store muligheter

– Den tradisjonelle måten folk ser TV på er i rask endring som drives frem av bredbånd og digitalisering av innhold. Det er 500 millioner bredbåndsforbindelser og nesten 600 millioner digitale TV-apparater i verden og begge vokser raskt. Dette representerer et veldig interessant marked for oss selv om den veksten vi har nå er på tradisjonelt TV-mottak med dekoding via smartkort, sier adm. direktør i Conax, Berit Svendsen.

Det er et marked Telenor-eide Conax ønsker å være med på. De har spesialisert seg på beskyttelse av innhold og ser store muligheter i de nye tilbudene over internett uansett hvilken vei det tar inn i stua og hvilken dings brukerne ønsker å spille av på.

Les også: Passer på digital-TV over hele verden

Er i dialog

Hun peker på at brukerne ikke lenger bare konsumerer innhold på TV-en. Folk ser stadig mer på PC-er og mobile enheter og de ser både gratisprogrammer og beskyttet innhold.

– Vi er i dialog med en stor aktør for å levere beskyttelse for innhold som skal leveres både som vanlig IP-TV og via nettet. Brukerne skal også kunne ta med seg beskyttet innhold over på mobile enheter. Vi sikrer innholdet helt til den er inne i dekoderen og så avleverer vi det videre ut på et avtalt sikkert format som brukerne kan ha med seg på mobile enheter. Brukeren kan ta det ut i den oppløsningen de trenger til enheten for å optimalisere plassbehovet, sier teknologidirektør i Conax, Tore Gimse.