TELENOR-EIDE CONAX

Conax lanserer ny teknologi

Conax har kunder i 80 land. Nå lanserer de ny teknologi som skal gi dem enda flere kunder.

Conax har fått en god fot innenfor det indiske markedet for kryptering av TV-signaler.

Nylig fikk det Telenoreide selskapet en avtale med 200 mindre kabel-TV-operatører i India som skal bytte dekoder i forbindelse med overgang til digital­-TV.

– Det er enda et enormt potensial i forbindelse med denne overgangen. I mange markeder rundt om i verden er det fremdeles analog TV som gjelder selv om vi her i landet har vært heldigitale i flere år, sier Conaxsjef Morten Solbakken.

Les også: Conax snuser på nytt marked

Kryptering viktigere

Rettighetshaverne har ikke vært så bekymret for verdiene sine så lenge de ble kringkastet analogt. Signalene hadde ikke kvalitet nok til at kopiene fikk noen verdi.

Men når TV-distributørene digitaliserer TV-tilbudet blir det annerledes. Digital TV har som regel høyere kvalitet og et format som passer perfekt for distribusjon. Her er rettighetene utsatt. Derfor forlanger de at distributørene krypterer alt de sender ut. Ellers får de ikke kjøpt innhold.

Les også: Slik får du 1000 gratis tv-kanaler

Nettet truer

Som det ikke var vanskelig nok før å holde innholdstyvene unna, er det ikke blitt enklere når dekoderne nå kobles til internett.

– Straks du kobler en dekoder til Internett så åpner du også Pandoras eske med trusler. Det har vi vært forskånet for i lukkede nettverk, som TV tradisjonelt har vært. Og jo mer kode det er snakk om jo flere angrepspunkter finnes det, men jeg er stolt over at det aldri har vært et tilfelle av at vi har blitt hacket, sier produkt- og partnerdirektør Tom Jahr.

Les også: Slik fraktes tv-bildene hjem i stua

Utvider området

Conax arbeider nå med å etablere et partnersystem som gjør at flere sikkerhetsleverandører kan delta på deres sikkerhetsplattform. Det vil kunne gi selskapet en rolle som kan sammenliknes med den rollen operativsystemleverandører på datamaskiner og mobiltelefoner har. Og det vil bidra til å øke markedsandelen. Partnersystemet vil bli lansert i september.

– Det at vi er uavhengig gir oss store muligheter for å alliere oss med de beste og det er viktig fremover når sikkerhet ikke bare lenger dreier seg om å sikre TV-en. Sikkerhet er noe som kreves på mange av de andre dingsene folk benytter for å konsumere underholdning, sier Solbakken.

Conax har også kastet sine øyne på nettskyen. Mange av kundene deres ønsker ikke å drifte sikkerhetsløsningen selv, derfor har de etablert en nettskyløsning som gjør at de kan drifte sikkerhetsløsninger for kunder over hele verden.

– Mens vi før var et selskap med et produkt har vi nå fire ulike produktvarianter. Det er et mye bedre utgangspunkt i et marked hvor distributørene har mange ulike krav og måter å jobbe på, sier Jahr.

Les også: Nettlagring med sikkerhetsgaranti

Nytt farvann

Det er ikke bare sikkerhet som er utfordringen for distributører av digital TV. I dag må de også håndtere rettighetene til de som selger innholdet. Det kan være at de har rett til å sende filmen til den store TV-en i stua, men ikke til iPad-en.

– Dette har vi nå løst slik at kundene våre ikke kommer i klammeri med Hollywood og andre rettighetshavere. I år lanserer vi en internettbasert løsning med et grensesnitt som fungerer både på dekodere, nettbrett og andre dingser. Ikke bare tar den seg av problematikken med rettigheter. Den kan også benyttes som fjernkontroll og de andre mulighetene vi er blitt vant med, sier Jahr.

Les også:

Ingeniør-comeback i Telenor

– Ikke vår jobb å drive grunnforskning