EN STOR DAG: Adm. direktør i Telenoreide Conax, Berit Svendsen er svætt fornøyd med den nye TiVo-avtalen som kan bringe Conax opp i en helt ny divisjon. (Bilde: orv)

Conax inngår partnerskap

Telenoreide Conax har funnet sin perfekte partner; amerikanske TiVo. I USA er TiVo blitt et verb på linje med å støvsuge og å kopiere hvor de sier to Hoover og to Xerox. TiVo er blitt begrepet for å ta opp TV-programmer på harddisk.

– Vi har vært på utkikk etter en partner som kunne utfylle det sikkerhetstilbudet vi tilbyr til våre kunder. Vi har 300 kunder i 80 land som benytter vår plattform for å sikre digitalt innhold. Med TiVo som partner kan vi nå tilby en mye mer komplett løsning som inkluderer deres fantastiske programvare og våre sikkerhetsløsning, sier adm. direktør i Telenoreide Conax, Berit Svendsen.

TiVo

I USA var TiVo ute med opptak på harddisk for ti år siden og etablerte seg som begrep. Siden har de fortsatt å utvikle løsningen med en unik søketjeneste for video- og film og en svært avansert elektronisk programguide. Systemet kan læres opp slik at det tar opp programmer som det tror brukerne er interessert i og så slettes det automatisk om det ikke blir sett. Boksen kan motta digital kringkastet TV og brukerne kan legge til eget innhold. Ved å koble TiVo-boksen til nettet kan brukerne også leie film, se på YouTube og få tilgang til en rekke underholdningstjenester.

På tross av det omfattende tilbudet har TiVo bare tre, fire millioner kunder. De store kabeloperatørene har laget sine egne løsninger og slipper ikke andre til. Det kan endre seg nå når selskapet går i partnerskap med Conax som har rundt kunder med rundt 100 millioner abonnenter i et marked som vokser hurtig.

– Det samlede tilbudet vil gjøre at våre kunder får tilgang til et billig, men svært avansert produkt som gjør at de slipper unna utviklingsjobben selv og helle kan konsentrere seg om å selge løsninger. De første produktene kommer neste år, sier Svendsen.

Egen medisin

Det er naturlig å spørre den andre Telenordatteren, Canal Digital hva de vil gjøre. Står de først i køen som kunde. Selskapet var forberedte/forberedt på spørsmålet og det eneste de ville si var følgende: – Canal Digital ser alltid på mulige nye løsninger og tjenester. TiVos produkter er selvsagt interessant å vurdere, også for Canal Digital.