Kaldt er gjerne bedre enn varmt når man skal drikke noe forfriskende. Coca Cola vil bruke norsk teknologi for å kjøle sine drikker miljøvennlig.
LIKER KALD COLA: Margrethe Gustavsen fra Oslo kommer til å få kald Coca-Cola i fremtiden også - med ny kjøleteknologi. (Bilde: TRULS TUNMO)
NORSK TEKNOLOGI: Teknisk direktør i Shecco Technology, Morten Sæther, er stolt av at The Coca-Cola Company skal bruke firmaets teknologi i sine kjøleskap verden rundt. (Bilde: TRULS TUNMO)

Coca Cola med norsk teknologi

  • naturvitenskap

Som et av fire europeiske markeder, skal Norge teste den nye kjøleteknologien for gigantselskapet The Coca-Cola Company.

De andre landene som er med i utprøvingen er Sverige, Tyskland og Spania. Oppfinneren av teknologien er Gustav Lorentzen, tidligere professor ved Sintef i Trondheim.

Ozon-løsning

Tanken hans var å løse ozonlagsproblematikken. Nå er det Hydro-selskapet Shecco Technology i Oslo som eier teknologien til det nye kjølesystemet.

– Kort fortalt er dette kjøleskap som benytter CO 2-gass som kjølemedium, i stedet for HFC-gass (hexafluorkarboner) og CFC (kKlorfluorkarboner) som er i dagens kjøleskap, sier teknisk direktør i Shecco Technology, Morten Sæther.





Klare fordeler

Fordelene med den nye teknologien er åpenbare.

CO 2, med betegnelsen R744 som kjølemedium, har ingen skadelige klimagasser. I et lukket system bryter den ikke ned ozonlaget og den medvirker ikke til global oppvarming. Den er dessuten ikke antennbar eller giftig. De termodynamiske egenskapene til CO 2 er også bedre enn egenskapene til HFC. Og ikke minst – CO 2 gir 1300 ganger mindre effekt på den globale oppvarmingen enn HFC. Andre naturlige kjølemiddelalternativer er ammoniakk og hydrokarboner som propan og isobutan, men disse er svært giftige og/eller brennbare.





Langt samarbeid

Shecco Technology har samarbeidet med The Coca-Cola Company i Atlanta om den nye kjøleteknologien i mange år.

– Coca-Cola skal bytte ut samtlige av sine kjøleskap og gå over til den nye teknologien på verdensbasis. Det kan forventes samme kostnadsnivå som eksisterende teknologi under masseproduksjon, sier Sæther.

Coca-Cola setter ut ca en million nye kjøleskap per år, ifølge Coca-Cola Drikker AS. Samtlige av disse vil på sikt ha den nye teknologien.

– Global oppvarming er en av vår tids største trusler. De gassene som finnes i dagens kjøleelementer påskynder drivhuseffekten. Dette fører igjen til økt oppvarming. Derfor er det viktig å finne gode, grønne alternativer, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Drikker AS i Norge, Stein Rømmerud.

Bellona-begeistring

Bellona-leder Frederic Hauge er begeistret.

– Vi er glade for at Coca-Cola nå bidrar til å gjøre denne nye teknologien etterspurt og dermed etter hvert kommersielt tilgjengelig, sier han.