MANN OG MUS: Eller i alle fall mannskap og passasjerer ¿ alle får nytte av mobiltelefontilbudet MCP nå installerer i stadig flere cruiseskip. (Bilde: MCP)
MANN OG MUS: Eller i alle fall mannskap og passasjerer ¿ alle får nytte av mobiltelefontilbudet MCP nå installerer i stadig flere cruiseskip.
MANN OG MUS: Eller i alle fall mannskap og passasjerer ¿ alle får nytte av mobiltelefontilbudet MCP nå installerer i stadig flere cruiseskip.
FORNØYD: Bernt Fanghol er meget fornøyd med at MCP nå har sikret seg 21 cruiseskip i Carnival-systemet. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
FORNØYD: Bernt Fanghol er meget fornøyd med at MCP nå har sikret seg 21 cruiseskip i Carnival-systemet. (Bilde: Finn Halvorsen)

Carnival er kapret

  • IT

Dette er MCP

2002: Etablert i Grimstad

Gründere Knut Fjellheim, Trygve Sten Gustavsen og Alf S. Aanonsen.

2004: Telenor kjøper 38,6 prosent av aksjene.

2006: Telenor overtar alle aksjene.

2007: Flytter til Arendal

Antall ansatte 45

Omsetning 100 millioner kroner i 2007

MCP har i dag installasjoner om bord i rundt 60 skip, med skip i fergetrafikk som den dominerende gruppen.

Selskapet har imidlertid forlengst kastet sine øyne på cruisemarkedet. For to år siden satt MCPs folk med pennen i hånden klare til å undertegne en avtale med Carnival.





Fet kontrakt

Men i dette markedet, som så mange andre, er det slik at ting tar tid. Først tidligere i vinter kunne kontrakten undertegnes. Til gjengjeld var det en fet kontrakt. Den omfatter ikke mindre enn 21 skip, deriblant storheter som Queen Mary 2 og Queen Victoria.

- Dette betyr en enorm trafikkøkning for oss når utstyret er på plass. Disse 21 båtene har til sammen kapasitet på 65 000 mennesker og har over en million passasjerer om bord i løpet av et år, sier Bernt Fanghol, ansvarlig for eksterne relasjoner.

Vill vekst

MCP hadde en omsetning på 100 millioner kroner i fjor og gikk med overskudd på driften. Det er budsjettert med en vekst på 60 prosent i 2008. Inntektene stammer utelukkende fra roaming.

Det er viktig å understreke at MCP i tillegg til å være utstyrsleverandør, også er mobiloperatør med fullt GSMA-medlemskap på linje med for eksempel sin eier Telenor. All trafikk går via sentralen i Arendal.

MCP ble etablert som en kriseløsning da Ericsson i Grimstad måtte gjennom en dramatisk nedbemanning i 2002. Det har vist seg å være en god kriseløsning. Gründerne har fått med seg en god slump penger, og mange ingeniører har sikret seg fortsatt arbeid på Sørlandet.





Lokal rekruttering

Bedriften flyttet riktignok fra Grimstad til Arendal i fjor. Men nesten alle de 45 ansatte er lokalt rekruttert.

- Det er viktig å understreke at MCP fortsatt er en sørlandsbedrift selv om Telenor har overtatt alle aksjene, sier Fanghol. Han er unntaket som bekrefter regelen. Hans faste base er Telenor-bygget på Fornebu. – Jeg er så mye på farten at det ikke byr på praktiske problemer, sier han.





Fra fly til båt

Fanghol har jobbet i Telenor siden 2000. Han har tidligere blant annet jobbet med utvikling av løsningene som har ført til at Telenor nå er inne som medeier i Aeromobile, som tilbyr tilsvarende mobiltelefonløsninger om bord i fly. Fanghol var tidligere administrerende direktør i oppstartsfasen og pendlet til London i halvannet år.

- De to tjenestene har noe til felles, men det meste krever ulike løsninger, sier Fanghol. – Begge benytter satellitt for kommunikasjon med omverdenen. Mens flymobil baserer seg på Inmarsat-systemet, benytter vi V-Sat-løsninger, som har større kapasitet. Egentlig er vår løsning uavhengig av satellittløsning. Men de aller fleste båtene vi henvender oss til, har allerede V-Sat utstyr om bord. Derfor er det et naturlig valg, sier han.

MCP tilbyr vanlig GSM og Edge-kapasitet i sine løsninger. Men 3G er det foreløpig ingen planer om å innføre. MCP må naturlig nok også ha CDMA-tilbud siden mange av skipene trafikkerer amerikanske farvann.