Nei, CE 119 er ikke et diesellokomotiv. Men Cargonet mente litt røykeffekter og såpebobler måtte til under avdukingsseremonien. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
"119 001" i fronten viser at dette er den første utgaven av Cargonets CE 119. Symbolsk nok var det to vogner hektet til lokomotivet under avdukingen. Det er antallet ekstra vogner El-19 kan trekke i forhold til El-14. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
- Det er ikke hver dag vi kan ta i bruk både ny infrastruktur og nytt materiell samtidig, påpekte statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet da han avduket El-19 samtidig som den nye Alnabruterminalen ble innviet. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Vått, surt og kaldt da jernbanedirektør Elisabeth Enger og CargoNet-direktør Are Kjensli viste fram nytt lokomotiv og ny terminal på Alnabru. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Visedirektør Peter Ammann i Bombardiers salgs- og markedsavdeling var til stede på Alnabru for å takke Cargonet for tilliten. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Erlend Rehn er sivilingeniør og seniorkonsulent i Interfleet Technology og er prosjektleder for CargoNets nyanskaffelse. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Heldigitalt førermiljø inne i El-19. På de to spakene nærmest må lokføreren kvittere hvert 30-50 sekund dersom han ikke har beina på fotbrettet, som er en slags dødmannsknapp. Gjør han ikke det, stopper toget. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er ikke så godt å si om det er noen på Bombardiers fabrikk i Kassel i Tyskland som har hatt det moro, eller om det er CargoNet selv. I hvert fall står det et troll på utstilling i et skap inne i El-19. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik er utstikten for en lokfører på El-19. Loket er utstyrt med deformasjonssone som gjør tilværelsen tryggere for lokføreren dersom han for eksempel kjører for fort inn i en godsvogn. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Inne i El-19 som i teorien skal ha 15 prosent mer trekkraft enn El-14 som den erstatter. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Funksjon framfor stil og design må det være lov å betegne interiøret i et godslokomotiv som. Her mellom de to førerkabinene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
El-19 er for tiden under testing. Dersom alt går etter planen, starter det jobben som arbeidsehest for CargoNet fra nyttår. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
- Det er vår sans for synergieffekter som gjør at vi innvier ny terminal og avduker nytt lokomotiv samtidig, forklarte CargoNet-direktør Are Kjensli (t.h), sammen med Erik Lahnstein og Elisabeth Enger. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er kanskje ikke noe alle vet, men det krever faktisk litt kroppsbeherskelse å komme seg inn og ut av et lokomotiv. Det klarte jernbanedirektør Elisabeth Enger fint. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet og en anselig mengde såpebobler var rammen da CargoNets nye lokomotiv CE 119 ble avduket på Alnabru torsdag ettermiddag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

CargoNets nye lokomotiv