TRAGISK ULYKKE: Tre menn mistet livet da 16 godsvogner fra Alnabru skiftestasjon raste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo ved 13-tiden onsdag 24. mars. (Bilde: Scanpix)

CargoNet godtar ikke bot etter dødsulykke

– Vi er saklig uenig i grunnlaget for boten som politiadvokaten har lagt fram, sier CargoNets pressekontakt Bjarne Ivar Wist til Aftenposten.no.

Les også:

Går mot rettssak

Han ønsker ikke å si noe om hvilke konkrete detaljer i grunnlaget CargoNet, som driver godstransport på det norske og svenske jernbanenettet, er uenig i.

Overfor NTB utdyper Wist:

– Det er en del formelle ting her som ikke som ikke avklart med hensyn til ansvarsfordeling mellom de som har ansvar for driften av jernbanenettet og selskap som bruker jernbanenettet, sier han

– Mer kan vi ikke si siden dette er en sak som kan havne i rettsapparatet.

Tre menn mistet livet da 16 godsvogner fra Alnabru skiftestasjon raste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo ved 13-tiden onsdag 24. mars. Tre andre personer ble skadd i ulykken.

Les også: Teknikken nesten frikjent i togkatastrofen

Alvorlige sikkerhetsbrudd

I september i år ble Jernbaneverket og CargoNet ilagt foretaksbøter på henholdsvis 15 og 7 millioner kroner. Avgjørelsen fra Statsadvokaten i Oslo bygger på at det ble avdekket fire alvorlige sikkerhetsbrudd i tilknytning til virksomheten på Alnabru stasjon og på toglinjen ned Lodalen mot Oslo S og Sjursøya.

Jernbaneverket vedtok foretaksboten 8. oktober.

CargoNet AS eies 55 prosent av NSB AS og 45 prosent av svenske Green Cargo AB. (©NTB)

BILDESERIE: BILDESERIE: Her startet dødsferden





Dette er saken:

  • Tre menn mistet livet da 16 godsvogner uten kontroll braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo ved 13-tiden onsdag 24. mars. Ytterligere tre personer ble skadd i ulykken.
  • Vognene på 450 tonn startet den ukontrollerte ferden på godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen som holdt det 458 meter lange vognsettet, ble utløst. Uten at noen kunne stanse vognene, rullet de forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem.
  • Like før Sjursøya sporet ni av vognene av mens de første sju vognene i toget fortsatte til terminalen på Sjursøya med en hastighet på 130 kilometer i timen.
  • På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av vognene raste over en båt som lå ved kai, og havnet i sjøen.
  • Sjursøya er et fullt utbygget laste- og losseanlegg og er Østlandets viktigste oljeterminal.
  • Statens Havarikommisjon for Transport la mandag 3. mai fram en foreløpig rapport hvor de konkluderer med at mangel på sikkerhet- og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for det voldsomme utfallet da ulykken skjedde.
  • 14. september ila Statsadvokaten i Oslo Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner, og CargoNet en bot på 7 millioner kroner, på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.