MOTOR

C6 – limousine deluxe

Ny Citroen C6: Kommer i to motorvarianter: 6-sylindrede bensin- eller diesel. 3-liters bensinmotoren har en effekt på 215 hk (155 kW), mens den nye råsterke og stillegående 2,7 liters HDi-motoren yter 208 hk (150 kW).
Ny Citroen C6: Kommer i to motorvarianter: 6-sylindrede bensin- eller diesel. 3-liters bensinmotoren har en effekt på 215 hk (155 kW), mens den nye råsterke og stillegående 2,7 liters HDi-motoren yter 208 hk (150 kW). Bilde: PSA
Stein Bekkevold
22. aug. 2006 - 07:47

Følelsen av velvære oppnås takket være moderne teknikk og motorer som vektlegger kjøreglede snarere enn rå kraft.

Bilens såkalt dynamiske linjer gjør at den skiller seg ut ved første blikk. Dens spesielle silhuett gir assosiasjoner både til en elegant coupé og en staselig limousin.

Komfort

I kupeen har fører og passasjerer storslått komfort. Eksklusive materialer, romslighet og eleganse.

Det er lagt vekt på god ergonomi, førerplassen er det beste eksemplet. Kjøreinformasjonen er tydelig og presis, via en stor justerbar skjerm plassert øverst, midt på instrumentpanelet.

High-tech

Med HUD (Head-up Display) behøver du ikke ta blikket fra veien, noe som sammen med AFIL-systemet for varsling ved utilsiktet feltskifte og de svingbare bi-xenon hovedlyktene gir betydelig økt sikkerhet.

I tillegg til en høy grad av passiv sikkerhet for passasjerene (aktive hodestøtter, 9 kollisjonsputer m.m.) og for fotgjengere (aktivt panser), har C6 meget gode kjøre-egenskaper, takket være en kombinasjon av nye for- og bakstillinger og det aktive fjæringssystemet.

Oppheng og styring

Hjulopphenget foran har doble triangelarmer a la Formel 1, og såkalt flerstags oppheng bak (multilink).

Presis styring og godt veigrep gjør bilen lett å håndtere i alle tenkelige situasjoner.

Motorvarianter

C6s posisjon i toppsjiktet stadfestes av de to 6-sylindrede bensin- og dieselmotorene. Den 3-liters bensinmotoren har en effekt på 215 hk (155 kW), mens den nye råsterke og stillegående 2,7 liters HDi-motoren yter 208 hk (150 kW).

Dieselen er den samme som i Jaguar – den bygges av PSA for Ford som eier Jaguar – og den er utstyrt med partikkelfilter. Begge versjoner har en 6-trinns automatisk girkasse.

Kjøreegenskaper

C6 er den første bilen som kombinerer hydraulisk fjæring med doble triangelarmer foran og multilink-aksel bak. Understellet og den aktive fjæringen, som absorberer ujevnheter i veien på en svært effektiv måte, gir komfort og utmerkede kjøre-egenskaper.

Klimaanlegget har et spesielt system (diffusorventiler) som gjør slutt på lufting med hylende dyser, og som fordeler luften jevnt slik at du får klimakontroll uten trekk.

Sikre detaljer

Bilen har sikkerhetsløsninger av beste sort, både når det gjelder aktive sikkerhet (forhindre uhell) og beskyttelsen av passasjerer og fotgjengere når det smeller.

Stabilitetskontroll ESP, stiv karosseristruktur, knekollisjonspute og aktive hodestøtter, bidrar til å heve sikkerhetsnivået. I tillegg gir det aktive panseret optimal beskyttelse for fotgjengere i tilfelle sammen-støt.

C6 har nylig oppnådd fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs krasjtest, og som den første bil noensinne fikk den fire stjerner - som er det maksimale - i fotgjengertesten.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.