Byutvikling i Europa

NITO arrangerer en studietur til Amsterdam og Rotterdam 21. - 22. april. Byene har henholdsvis 700.000 og 600.000 innbyggere. Siden slutten av 1980-årene har de gjennomført store markedsstyrte byutviklingsprosjekter. Disse er både sammensatte og dristige. Prosjektene står som viktige landemerker og veivisere i bolig- og byplanleggingen i Europa.

Knapphet på landareal har ført til at Nederland har hatt en streng utnyttelse av landarealene. Nytt land vinnes stadig inn fra havet. Men det dominerende er fortetning og gjenbruk av eksisterende bebyggelse.

Amsterdam

Turen starter med diverse nye og gamle boligområder i Amsterdam. Byens havneside preges av store, nye bolig- og byutviklingsprosjekter. De ligger nær den historiske kanalbykjernen.

Turen går inn i de gamle kanalene forbi en rekke store og små byggeprosjekter. Mest iøynefallende er de østlige områdene med 8000 boliger for 17.000 innbyggere de siste 15 årene.

Det er også to stålbroer og gjenvunnet land på seks øyer som skal gi plass til 40.000-45.000 beboere.

Rotterdam

Rotterdam bykjerne er gjenbygget etter 2. verdenskrig. Mange boliger er integrert i sentrumsbebyggelsen. Også her vil deltakerne se hvordan gamle havneområder endres til bolig- og kontorbydeler.Erasmusbroen på 800 meter er blitt et landemerke i byen. Den har assymetriske kabelstrekk og 140 meter høye svanehalstårn.

Dette var bare noen glimt av studieturen som etter et besøk i Museumsparken avsluttes i Schipol med Van Nellefabrikken. Den ble ferdig som en kaffefabrikk i 1931 og er et av hovedverkene i hollansk funksjonalisme.

(lh)