Bysykler med elektronikk

  • ikt

Trondheim var først, så kom Bergen. I fjor høst fikk også Oslo et lite antall bysykler. Men det var kun prototyper. - De nye syklene skal få ny funksjonalitet, blant annet radiostyrt kontakt med syklenes id-brikke, sier prosjektleder Petter Lunde hos Kitron Development, som har hatt ansvaret for utvikling av elektronikken til Oslos bysykler.





Elektronikk

Syklene er spesialutviklet for Oslo og benytter seg av et relativt avansert elektronisk system. Konseptet er utviklet av reklamebyrået Clear Channel, som også drifter systemet. Ordningen finansieres av reklame knyttet til sykkelstativene.

Abonnement

Forbrukeren kjøper et smartkort til 50 kroner. Kortet gir et års abonnement på bysykkelordningen. Smartkortet inneholder all nødvendig informasjon om brukeren, og informasjonen lagres av sykkelstativets kommunikasjonsenhet når kortet er i bruk.

Ved hvert stativ finnes nemlig en søyle som huser kommunikasjonsenheten. Denne består av et PC-kort som via et GSM-modem kommuniserer med en sentral PC. Lokalt sender PC-kortet enkle meldinger til brukerne via en skjerm.

I tillegg har hver sykkellås en unik adresse og hver sykkel en egen identifikasjonsbrikke. På denne måten overvåkes både sykler og låser via et bussystem. Oppdages feil på sykler eller lås - eller leveres ikke syklene tilbake i rett tid - sender kommunikasjonsenheten en SMS til en av Clear Channels servicebiler som til enhver tid er klare til å rykke ut.

Tåler varme og kulde

Systemet skal stå utendørs, sommer som vinter. - Systemet er miljøtilpasset til å tåle både varme og kulde. Om vinteren avgir systemets egenvarme nok energi, og om sommeren vil en mekanisk løsning sørge for å distribuere varme. I tillegg har vi satset på høykvalitets komponenter, som tåler betydelige temperatursvingninger, sier Petter Lunde.