MER ISS: Romstasjonen ISS bygges nå ut i rask takt, etter at byggingen lenge sto stille fordi de amerikanske romfergene ble satt på bakken etter Columbiakatastrofen. (Bilde: NASA)
NESA OPP: En ny manøver for romfergen er at den snur buken til like før den skal dokke med romstasjonen. Dette gjøres for at folkene på stasjonen skal kunne dokumentere tilstanden på undersiden av fergen, der de beskyttende keramiske flisene sitter. Under fergen kan du skimte Texas. (Bilde: NASA)
FUGLESANG: Om bord i neste ferge vil vi se astronaut Chr. Fuglesang, svensken som har ventet i årevis på å få seg en tur til værs. Han har bl.a. ansvaret for å installere en tung elektronikkpakke i ISS. Her trener han vektløs jobbing (EVA, extra vehicular activity) i Nasas store basseng. (Bilde: NASA)
Atlantis nærmer seg utskytingsrampen ved Kennedy Space Center 2. august i et nærmest mytisk tåketeppe. (Bilde: NASA/KSC)
Romfergen Atlantis gjøres klar for oppskyting fra Florida i slutten av august. (Bilde: NASA/KSC)

Bygger videre på ISS

  • Romfart

Atlantis skytes opp når oppskytingsvinduet åpner 27. august.

Romfergoppdraget har fått nummer STS-115 og skytes opp fra Kennedy Space Center i Florida kl. 16.30 lokal tid søndag.

Utstyrsleveranse

Hovedoppgaven er å bringe med seg og installere det integrerte stag/arm-systemet P3/P4. Konstruksjonen skal bære utstyr for kraftproduksjon, dataovervåking og temperaturkontroll for romstasjonens elektronikk.

Atlantis planlegges brukt også til romoppdrag STS-116. Da skla ytterliger elementer til ISS tas med.

Med på STS-116 er også den svenske astronatuen Christer Fuglesang.

STS-115

Atlantis får fergehistoriens hittil mest travle program, ikke minst fordi mannskapet må gjennomføre en omfattende sikkerhetssjekk på fergen så fort den er trygt i bane (dag 3).

Også denne gang brukes den forlengede armen med et skarpøyd videokamera på tuppen.

Sjekker fliser

I tillegg snus fergen med buken inn mot ISS like før sammenkoblingen, slik at mannskapet på romstasjonen kan granske undersiden - med alle de keramiske flisene som skal beskytte skroget mot nedsmelting ved nedfarten til jorden den 13. dagen.

Mer strøm

Mannskapet på Atlantis skal når fergen vel er dokket med ISS, installere nye, store solcellepaneler for å styrke stasjonens strømforsyning.

Hele pakken med paneler, koblingssystem og styringselektronikk - som kalles P3/P4, er på størrelse med en skolebuss.

Stasjonens system skal sjekkes grundig, nye konstruksjonselementer skal føyes til. Mannskapet må jobbe med ISS nærmest kontinuerlig i syv dager, før de begynner å forberede reisen tilbake til jorden.

STS-116

På neste tur til ISS skal astronaut Christer Fuglesang installere en stor elektronikkpakke, foruten at dette mannskapet må bygge videre på ISS.

Byggingen av romstasjonen ble forsinket med et par år da Columbia i februar 2003 brant opp under nedfarten og hele fergeprogrammet ble satt på bakken til Nasa følte seg trygg på de modifiserte fergene.

Modifiserte romferger

Også den store eksterne drivstofftanken til romfergene er bygget om. Likevel faller isolasjon og is av, men ikke i samme grad som før.

Det er installert meget lyssterke kameraer på fergen. Disse fotograferer tankens støttestag og romfergens vingeforkanter under starten.

Mannskapet på fergen er trent i og har utstyr til å reparere evt. skader på fergen mens den er i rommet.

Les mer om Atlantis-oppdrag STS-115 på NASAs sider.