INSTALLERINGSFARTØY: Fred. Olsen Windcarrier AS har bestilt to spesialfartøy for vindturbiner som skal installeres i vindparker til havs. (Bilde: Fred Olsen Windcarrier)

Bygger spesialskip for havvindturbiner

  • Kraft

Fred. Olsen Windcarrier AS har bestilt to spesialskip som kan installere vindmøller til havs.

Skipene skal bygges i Dubai, og er av typen GustoMSC 9000 C design.

Nå har Wärtsila inngått en avtale med Lamprell plc i de Forente Arabiske Emirater om levering av komplett framdriftsmaskineri til et av de to skipene, som etter planen skal leveres sommeren 2012.

Sterk vekst

Det installeres stadig flere vindturbiner til havs, både på grunt og litt dypere vann.

Over 60 000 offshore vindturbiner vil bli installert fram mot 2030, anslår European Wind Energy Association.

Veksten i markedet vil øke etterspørselen etter spesialfartøy for installasjon av vindturbiner offshore, og andre lignende spesialfartøyer.

Det er bakgrunnen for at Fred. Olsen Windcarrier AS ble etablert for to år siden.

Fleksibel teknologi

Lamprell plc har spesialisert seg på nybygg av skip og offshoreinstallasjoner, samt oppgradering og vedlikehold av rigger og kranfartøyer for olje- og gassindustrien.

– Wärtsilä leverer et hypermoderne dieselelektrisk anlegg som gir oss god operasjonell fleksibilitet og høy driftssikkerhet, samtidig som utslipp og drivstofforbruk blir redusert. Vi ser frem til å ta denne teknologien i bruk ved utbygging av vindkraft offshore, sier Christopher Heidenreich-Andersen, teknisk direktør for Fred. Olsen Windcarrier AS i en pressemelding.

Medium speed

Maskineriet Lamprell skal levere er konstruert med utgangspunkt i drivstofføkonomiske Wärtsilä medium speed motorer.

Leveransen omfatter et seks-sylindret, to nisylindrede og et 12-sylindret generatorsett drevet av Wärtsilä 32 motorer, samt baugpropeller, og komplett elektrisk framdriftsanlegg.

De to fartøyene vil ha en maksfart på 12 knop, en lengde på 131 meter, og vil på det bredeste måle 39 meter.

Oppjekkbart

Vindturbinene som skal fraktes kan ha rotorblader opp til 100 meter i diameter.

Når skipet har nådd sitt bestemmelsessted vil fartøyets fire bein settes ned på havbunnen, og det oppjekkbare fartøyet vil heve dekket over havoverflaten, slik at den danner en stabil plattform.

Vindturbinene blir deretter installert ved hjelp av skipets 800-tonns kran.