AASTA HANSTEEN SPAR-PLATTFORM

Bygger Spar i Korea

Uansett hvem som bygge­r og leverer Aasta Hansteen-plattformen, vil den etter alle solemerker bygges i Sør-Korea.

SPAR-plattform

  • Spar-plattform er en flytende, sylindrisk installasjon fortøyd til havbunnen.
  • Den lange sylinderen sørger for at bevegelsene blir små.
  • Egner seg for vanndyp på 500–3000 meter.
  •  Spar har konvensjonelt dekk på toppen med prosesseringsanlegg og boligkvarter.

De aktuelle leverandørene er Hyundai eller Samsung som begge befinner seg i Sør-Korea. Aker Solutions har tidligere jobbet tett med Samsung, som også har bygget Åsgard B og Gjøa-plattformen.

Technip legger stor vekt på at de har et eget verft spesialsydd for Spar i Finland. Det de ikke sier så høyt, er at Aasta Hansteen etter all sannsynlighet ikke vil bli bygget der, selv om Technip vinner kontrakten.

Bakgrunn: Forbereder seg på tøff riggkamp

Mad Dog sniker

Pori-verftet jobber nå med Lucius-plattformen for Mexicogolfen. Technip har også en studie for Spar-plattform for BPs Mad Dog fase 2-­utbygging, som vil snike seg inn i køen foran Aasta Hansteen. Technip skal derfor ha innledet samarbeid med et koreansk verft.

Da Technip inviterte Teknisk Ukeblad og Finans­avisen til å se på Pori-verftet i slutten av mai, ble det understreket at det ikke var noe problem å bygge det som vil bli verdens største Spar-plattform, Aasta Hansteen, ved verftet.

Les også: Byr på fornyet Spar-konsept

Innrømmer

Teknisk Ukeblad har imidlertid fått rede på at Hyundai og Technip skal samarbeide om Spar-plattformen. Litt nølende vedgår direk­tør for forretningsutvikling Tim Crome at Teknisk Ukeblad har rett.

– Det stemmer. Vi har snakket med dem. Aasta Hansteen vil sannsynligvis bli bygget hos Hyundai på grunn av begrenset kapasitet i Finland på det aktuelle tidspunktet, sier Crome.

Hyundai bygger nå Goliat-plattformen for Eni. Ifølge Intsok har verftet hatt store utfordringer med å ta inn over seg norske krav.

Les også: 

Aasta Hansteen til Aker Solutions

Aasta Hansteen på dypt vann 

Article2914_Image4837.jpg

Stålkapasitet

Henrik Hannus i Aker Solutions ønsker ikke å si hvilket koreansk verft de vil bygge ved, men sier at verftet har bygget i henhold til norske krav og forhold.

– Vår partner har veldig stor stålkapasitet. Bygging av Spar er ikke veldig komplisert. Det krever mye stål og god stålkapasitet ved verftet, sier han.

Statoil ser ikke noe problem ved at Spar-plattformen vil bygges i Korea og at Aker Solutions ikke har levert Spar tidligere.

– Vi evaluerer tilbudene nå. I våre spesifikasjoner ligger det krav som vi føler oss trygge på at både Aker Solutions og Technip tilfreds­stiller, sier pressetalsmann Ola Andreas Skauby i Statoil.

Les også: – Plattformen er på vei ut