OPBBYGGING: Ulykkesskipet Rocknes ved kaien til Remontowa-verftet i Polen. Skipet er snart klar for nye oppdrag, med nytt navn og bedre stabilitet. Lasterommene er rengjort og nye sliteplater er montert. Skipets laste- og losseutstyr er fjernet fra skipet for inspeksjon. Ny lastebom vil bli installert. (Bilde: Van Oord)
NYTT STÅL: Lasterommene på Rocknes er rengjort og nye sliteplater er montert. Laste- og losseutstyret er fjernet og overhalt. Ny lastebom monteres. (Bilde: van Oord)
SKRENS: Remantowa sjøsetter den nye Bastø-Fosen-fergen sidelengs. Skroget er 116,2m langt og 19,5 m bredt. Ferga kan ta 212 biler, 18 trailer og 550 passasjerer. Bilde Bart Pomierski - Remontowa. (Bilde: Bart Pomierski, Remantowa)

Bygger om Rocknes

  • produksjon

Remontowa er ikke av de mest moderne verftene. Likevel har de klart å sikre seg en rekke ordrer fra Norge.

Det verftet mangler på utstyrssiden og organiseringen av byggearbeidene, tar de igjen på gode ingeniører, billig arbeidskraft og enda billigere underleverandører.

Det polske verftet stakk av med kontrakten for reparasjon og gjenoppbygging av steinleggingsfartøyet Rocknes, som forliste utenfor Bergen i januar 2004. Etter heving og snuing av skipet ble det tauet til Remantowa. I juni skal skipet gjenoppstå, med nytt navn og økt stabilitet.



Bredere

Blant tiltakene for å bedre stabiliteten er å øke bredden med 1,5 m til 26 m. Det sveises på utvendige tanker på hver side av skroget, såkalte sponsons, for å øke bredden. I tilegg skal fire store ballast tanker foran på skipet deles med horisontale skott for å bedre lekk-stabiliteten ytterligere. Lekk-stabiliteten vil da tilfredsstille de forventede kravene i de nye IMO-reglene.

Det nederlandske selskapet Van Oord er prosjektansvarlig for Rocknes-ombyggingen. De opplyser at en rekke tester ved slepetanken Marin i nederlandske Wageningen har vist at endringene gir bedre stabilitet og manøvreringsegenskaper.

Skipet utstyrt med flere nødutganger. Brovingene blir utvidet for å gi bedre utsyn for navigasjons offiserer.

Hovedsatsningsområde til Remontowa og dets ca. 6000 ansatte, er ombygging og reparasjon av skip. Verftet er av de største i verden i dette markedet, målt i antall skip og tonnasje. På kundelisten står norske redere som A. Wilhelmsen & Co og Knutsen OAS Shipping.

Remontowa var det første verftet i Europa som gjorde en ombygging fra enkelt til dobbelt skrog. De to norske tankerne "Ragnhild Knutsen" og " Tove Knutsen", var de første som fikk slike skrog. Ombyggingen var nødvendig for å møte de nye EU-kravene til maritim sikkerhet.



DAK – ikke DAP

Verftet har tatt i bruk moderne datautstyr ved sin designavdeling. Informasjon kan overføres elektronisk fra designavdelingen til klasseselskap og underleverandører. Likevel har man ikke laget infrastruktur for direkte overføring av tegningsunderlag fra designavdelingen til produksjonen selv om dette er mulig.

Gdansk-verftet har god tilgang på velkvalifisert personell. Fra byens universitet utdannes velkvalifiserte ingeniører. Gdansk er en stor by med ca 460 000 innbyggere. Arbeidsledigheten i området er på ca 12 prosent.

Remontowa leverer også nye skip. I vinter fikk MRF overlevert sin nye ferge til sambandet Bastø-Fosen fra Remantowa. De har bygget flere ferger for trafikk på Vestalndet og Trøndelag. MRFs representant på Remontowa, Arne Aasberg, er fornøyd med verftet og det arbeidet de gjør. – Verftet har en svært synlig sikkerhetsavdeling som er fullt på høyde med andre verft i Europa, sier Aasberg. Han er tilfreds med verftets innsats på miljøsiden. Sveise-og platearbeidet er fullt på høyde med norske verft.