STORE ENDRINGER:På Norsk Hydros Oseberg Feltsenter skal blant annet kontroll og reguleringsutrustningen skiftes ut fordi det begynner å bli trangt om plassen. FOTO: TERJE KNUTSEN/NORSK HYDRO (Bilde: Terje Knutsen)

Bygger om Oseberg feltsenter

Etter 18 års drift har trykket i Oseberg-reservoarene sunket med 70 til 100 bar.

Ved å senke mottakstrykket i for enkelte brønner kan Hydro hente opp mer olje fra de delene av reservoaret som har lavt trykk.

Milliardgevinst

– Vi regner med å kunne øke oljeutvinningen med tre-fire millioner standard kubikkmeter, tilsvarende 20-25 millioner fat, ved å innføre lavtrykksproduksjon, sier direktør for Hydros driftsorganisasjon, Øystein Michelsen i en pressemelding.

Med dagens oljepriser tisvarer det verdier for 11 milliarder kroner.

Han understreker at det er viktig å få opp så mye av oljen som mulig før økt eksport av gass vil senke trykket i reservoarene ytterligere.



2,5 års varighet

Hittil har oljen og gassen blitt tatt imot på førstetrinn-separatorene på Oseberg A, som har et innløpstrykk på 67 bar.

Nå skal anlegget bygges om slik at noe av oljen kan gå rett inn på andretrinn-separatorene, hvor trykket er 20 bar.

To år

Opptil 10 brønner vil bli lagt om til andretrinn-separatorene.

Oppstart av lavtrykksproduksjon er forventet til høsten 2009. Kontraktsperioden løper helt fram til våren 2010, da anlegget vil være helt ferdig.



Totalkontrakt

Arbeidet er svært omfattende og komplekst, og involverer arbeid på to plattformer, Oseberg A og B. Kontrakten med Grenland Group er en EPCI-kontrakt som innebærer prosjektering, anskaffelser, prefabrikasjon og installasjon.

Det skal installeres nye lavtrykk-strømningsrør og nye lavtrykk-manifoldere på Oseberg B, samt installasjon av rør fra lavtrykk-manifoldere på Oseberg B over broen til Oseberg A, der rørene kobles til andretrinn-separatorene på Oseberg A.

Også gasskompressorer og produksjonstogene må oppgraderes for å kunne produsere med lavt trykk.

Rundt 100 mann i Grenland Group vil arbeide med ombyggingen. Ingeniørtjenester og anskaffe vil gjøres i Sandefjord, mens prefabrikasjon vil gjennomføres i Skudeneshavn. Selve montasjearbeidet vil gjennomføres offshore.