TROPPEFORFLYTTING: BPC Tonnere er på 21.000 brittotonn og kan forflytte en tredel av et mekanisert regiment, det vil blant annet si 450 soldater, 16 helikoptre, fire landgangsfartøy og annet utstyr.
LANDINGSPLASS: Et helikopter lander på dekk til BPC Tonnerre. Fartøyet kan ta 16 slike helikoptre.
SØSTER: BPC Tonnerre ble bygget ved det som nå er STX France i Saint Nazaire. Skipet som nå bygges blir likt som dette og søsterskipet BPC Mistral.

Bygger franske marinefartøy

  • Industri

Det koreanskeide verftskonsernet med betydelige norske verft i porteføljen, skal bygge et kommando- og troppeforflyttingsskip (BPC) for den franske marine.

Det 199 meter lange skipet på 21.000 bruttotonn skal bygges ved det franske verftet STX France Cruise i Saint Nazaire. Oppdraget utføres i samarbeid med DCNS, som står for den militære utrustning.

Skipet bygges til dels etter sivile krav og standarder. Det tilfredsstiller miljøkravene i Marpol.

Redningspakke

Dette blir det tredje kommandofartøyet verftet bygger for landets marine. Verftet eies av STX Europe sammen med den forrige eieren Alstom og den franske stat.

Byggingen av det tredje skipet er en del av redningspakken den franske stat har lansert for å demme opp for finanskrisen, ifølge nettstedet Defence Talk.

Stor plass

Skipet skal ha plass til 450 soldater, 16 helikoptre, to luftputebåter, fire landingsfartøy og opp mot 70 kjøretøy, deriblant tanks.

Ved å gjøre om helikopterhangaren, kan skipet også fungere som flytende hospital ved humanitære oppdrag med opp til 100 medisinske personale.

To søstre

Framdriften er elektrisk og besørges av to Alstom 7MW azimut rorpropeller. Marsjfart er 19 knop.

Den franske marine fikk sitt første skip av denne typen, BPC Mistral, i 2006 og det andre, BPC Tonnerre, i 2007.

De ble bygget på henholdsvis DCNS og Chantiers de l'Atlantique (nå STX France).

Skipene har et mannskap på 160. Det kan holde seg til havs med tropper og utstyr i rundt tre måneder før det trenger nye forsyninger.