F-16 (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
De eldste F-16-kampflyene i USA pakkes nå fram fra kirkegården og skal modifiseres til førerløse varianter og brukes som blink. Dette kampflyet er imidlertid norsk og skal være i operativ tjeneste i mange år ennå. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Bygger fjernstyrte F-16

Mens F-16-maskinene trolig skal forsvare norsk luftrom i ti år til, er det en noe mindre ærefull rolle kampflyet er tiltenkt i USA, nemlig som skyteskiver.

Potent jubilant

Flere av de eldste maskinene skal nå bygges om til å bli fullskala luftmål til bruk i våpentesting, et såkalt Air Superiority Target (AST).

Da blir flyet naturligvis ubemannet og får navnet QF-16.

Boeing fikk jobben

Det er ikke F-16-produsenten Lockheed Martin som skal utføre modifiseringen, men derimot konkurrenten Boeing.

Aviation Week melder at Boeing har vunnet kontrakten på første fase i QF-16-programmet, verdt 69,7 millioner dollar (423 millioner kroner).

Les mer om anbudsprosessen her

Går tom for QF-4

I dag benytter det amerikanske luftvåpenet ombygde F-4 Phantom-fly som målskiver. BAE Systems, som har hatt dette oppdraget, skal bistå Boeing i det nye modifiseringsprogrammet.

Imidlertid vil USAF å gå tom for QF-4 i løpet av noen få år, så sant nedskytingstakten fortsetter som i dag.

De første F-16-dronene skal etter planen være klar for tjeneste mot slutten av 2014.

I første omgang skal det bygges seks testplattformer basert på Block 15, 25 og 30 (to modifiserte versjoner av hver).

I løpet av hele programperioden kan det bli bygget så mange som 126 fjernstyrte F-16.

Slik ser QF-4 ut. Foto: USAF