Neste sommer blir dette krysset stengt slik at Økertunnelen kan støpes. Hvem som skal gjøre det blir tidligst avgjort i august. (Bilde: Anders Haakonsen)

Byfogden tar avgjørselse om Økerntunnelen

Økerntunnelen er en del av prosjektet Sinsen-Ulven. Det er en betydelig jobb som består av flere elementer, det største er en 320 meter lang betongkulvert for riksveg 163 (Østre Aker vei). Entreprenørarbeidet kommer på rundt 500 millioner korner.

Kampen om kontrakten er utrolig jevn. Ved anbudsåpningen i slutten av mars lå Veidekke to prosent under Skanska. Det var før tildelingskriteriene var tatt med i regnestykket.

I Vegvesenets terminologi betyr utlysning med tildelingskriterier at entreprenørene ikke bare konkurrerer på pris. De skal også belyse konkrete forhold som blir spesifisert i konkurransegrunnlaget. Hensynet til miljøet og gjenomføring er tildelingskriterier på dette prosjektet. Da de var tatt med, overtok Skanska ledelsen - med 2,1 promille!

Etter at anbudene var kontrollregnet og vurdert, var Veidekke igjen i ledelsen, med svært knapp margin. Skanska bestrider Vegvesenets beregninger og har tatt midlertidig forføyning.

Den opprinnelige vedståelsesfristen gikk ut 11. juni, men alle de fem entreprenørene som deltok i konkurransen har gått med på å vedstå seg sine anbud til 1. september. Rent formelt betyr det at de står ved både pris og framdriftsplan.

Hele jobben skal ikke fullføres før i januar 2014, men det blir noen delfrister underveis. Byggegropen for kulverten blir frigjort neste sommer når en midlertidig veg blir klar til å overta trafikken på riksveg 163.