BYBANE: Fra Nesttun i Bergen blir Bybanen forlenget til Lagunen sommeren 2013. (Bilde: Truls Tunmo)

Bybanen i Bergen vokser

Bybanen i Bergen strekker seg videre fra Nesttun til Lagunen, og etter hvert også til Flesland flyplass.

  • Bygg

Bybanen - kostnader

  • Byggetrinn 1, Sentrum-Nesttun: I underkant av 2,4 milliarder kroner
  • Byggetrinn 2, Nesttun-Lagunen: Beregnet til knapt 1,5 milliarder kroner
  • Byggetrinn 3, Lagunen-Flesland: Stipulert til 2,5 milliarder kroner


Kilde: Bybanen Utbygging

BERGEN: Byggingen av den 3,6 kilometer lange strekningen mellom Nesttun og Lagunen skal være ferdig om snaut halvannet år, og på nyåret startet prosjekteringen av den 6,5 kilometer lange strekningen mellom Lagunen og Flesland.

Det irske selskapet Mott MacDonald har fått prosjekteringskontrakten.

Les også: Truer med å stenge bybanen

Vil utvide til Åsane

– Vi satser også på at vi i 2015 kan gå i gang med å bygge Bybanen de 11 kilometerne fra sentrum til Åsane, sier informasjonsrådgiver i Bybanen Utbygging, Rune Jenssen til Teknisk Ukeblad.

Det første byggetrinnet av Bybanen i Bergen startet med strekningen sentrum–Nesttun i 2008 og ble fullført to år senere.

– Når banen er ferdig utbygd til Flesland, vil man kunne reise fra sentrum til flyplassen på under 40 minutter, selv med nærmere 30 stoppesteder, sier Jenssen.

Les også: Bybanen i Bergen utvides

1200001007.jpg

Ny riksvei

Mellom Nesttun og Lagunen bygges det også ny riksvei som erstatning for den gamle riksveien.

Strekningen får to større tunneler og flere betydelige betongkonstruksjoner.

– Det bygges også gang- og sykkelbroer og to bybanebroer. Dessuten en stor kulvert hvor biltrafikken går under banen for å få færre konfliktpunkter mellom bil og bane, sier Jenssen.

Les også: Industrien som glapp for Norge: Taxi på skinner

Etterlyser statlige midler

Staten er med på finansieringen av Bybanen gjennom Bergensprogrammet, men ifølge Høyres gruppeleder i bystyret i Bergen, Ragnhild Stolt Nielsen, er det ikke tilstrekkelig.

– Vi ønsker oss mer penger fra staten. Den statlige andelen til Bybanebyggingen er under halvparten av hva den koster. Det er for dårlig, derfor må bilistene bidra til finansieringen med å betale bompenger, sier Stolt Nielsen til Teknisk Ukeblad.

Samtidig presiserer hun at bilistene får frigjort mer plass på veien fordi flere vil velge å reise med Bybanen.

– Prinsipielt burde ikke bilistene være med på å betale for dette, men når staten ikke tar mer ansvar enn det de gjør, så blir det dessverre slik.

Les også: Kleppa belønner kollektivsatsing

Hensiktsmessig kollektivtilbud

Luftkvaliteten i Bergen vinterstid har vært et hett diskusjonstema hos politikerne. For å oppnå bedre luft i byen, er et godt kollektivtilbud veien å gå, ifølge Stolt Nielsen

– Vi mener imidlertid ikke at køprising er et hensiktsmessig tiltak, det er vi i mot. Vi må heller sørge for et hensiktsmessig kollektivtilbud som sørger for at folk kommer raskt frem. Vi vil ikke straffe bilistene med enda mer avgifter, sier Ragnhild Stolt Nielsen.

– Øker ikke kollektivtrafikken

Medlem av Transporttkomiteen på Stortinget, og tidligere bypolitiker i Bergen, Arne Sortevik (Frp), er sterkt i mot Bybanen.

– Vi ønsker andre og mer tjenelige og fleksible kollektivtilbud som busser i Bergen. Men det krever samtidig utbygging av et moderne veinett i byen, noe som også er nødvendig. Bybanen gir ingen positiv effekt på andelen som velger å reise kollektivt, og den er et uforholdsmessig dyrt prosjekt som staten burde ha finansiert i sin helhet. Ingen har hittil kunnet fortelle meg om det har blitt flere som reiser kollektivt i Bergen etter at Bybanen ble etablert. Både Transportøkonomisk Institutt og Statens vegvesen har dessuten uttrykt skepsis til Bybanen i Bergen, sier Sortevik til Teknisk Ukeblad.

Les også: Milliardbanen Kleppa kan stoppe