UTVIDES: Regjeringen har gitt grønt lys for trinn to av bybanen i Bergen. Her er bygging av trinn en i gang ved Høyteknologisenteret i 2008. (Bilde: Truls Tunmo)

Bybanen i Bergen utvides

  • Bygg

– En utvidelse av Bergensprogrammet legger til rette for en videre utvikling av et mer miljøvennlig og effektivt transportsystem, med vekt på et godt kollektivtilbud og bedre forhold for fotgjengere og syklister, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.





Styrker området

Utvidelsen av Bybanen skal styrke Bergens-området, som er en av de viktigste økonomi-, kompetanse- og innovasjonsregionene i landet.

– Området er viktig for verdiskapning på Vestlandet og ellers i landet, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.





Fylkeskommunen ansvarlig

Hordaland fylkeskommune er etter forvaltningsreformen ansvarlig for Bergensprogrammet, medregnet bygging og drift av bybanen.

Finansieringen av Bergensprogrammet er fra 2010 basert på fylkeskommunale midler og bompenger.





Bompenger

Bompengeordningen blir videreført i 10 år, fra 2015 til 2025.

Dette gjør det blant annet mulig å videreføre arbeidet med de to viktigste prosjektene i Bergensprogrammet – Bybanen og Ringveg vest.





Første etappe i år

Etter planene skal første etappe av prosjektene åpnes for trafikk i 2010.

Første etappe av Bybanen omfatter den om lag 10 kilometer lange strekningen fra Bergen sentrum til Nesttun.





Nesttun-Rådal

Andre etappe omfatter den om lag 3,6 kilometer lange strekningen fra Nesttun til Rådal. Andre etappe har en kostnadsramme på 1,6 milliarder 2010-kroner.





Ringveg vest

Første etappe av prosjektet Ringveg vest er den ca 2,5 kilometer lange strekningen fra Dolvik til Sandeide.

Andre etappe omfatter bygging av ca 10 kilometer firefelts vei mellom riksveg 580 Flyplassvegen ved Birkeland i sør og Vestre Innfartsåre ved Liavatnet i nord.

Andre etappe har en kostnadsramme på 1,8 milliarder 2010-kroner.