HQ: Kabeltrikkens hovedkvarter. Lengden på skorsteinen ble halvert under jordskjelvet i 1906. Kort skorstein er ikke så farlig. Dampmaskinene er for lengst byttet ut med elektromotorer. (Bilde: Jan M Moberg)
FLOTT: Vognene er et flott syn i San Franciscos bybilde. (Bilde: Jan M Moberg)
TOM: Vognen har ingen motor, men trekkes av en stålkabel i bakken. (Bilde: Jan M Moberg)
MOTOREN: De fire banene trekkes av hver sin elektromotor fra GE. Dagens motorer ble installert etter en totalrenovering av banen i 1984. (Bilde: Jan M Moberg)
SLAKK: Lengden på "motorommet" brukes blant annet til å stramme opp slakk på opptil 30 meter i kabelsløyfene. (Bilde: Jan M Moberg)
TREKASSE: Vognene er et stålunderstell med treboks på. Vekten er ti tonn. (Bilde: Jan M Moberg)
SVIDD: Når bremseklossene aktiveres lukter det fort litt svidd. Så er da også bakkene i San Francisco bratte... (Bilde: Jan M Moberg)
KLO: Slik ser den ut, kloen som griper over den tjæresmurte stålkabelen. Vognens fart bestemmes av hvor stramt vognføreren strammer kloen rundt kabelen. (Bilde: Jan M Moberg)
GREP: I enkelte kryss må vognføreren droppe kabelen. Rett etterpå siger vognen ned i en dump (bildet) der det er lett å få nytt grep om kabelen. (Bilde: Jan M Moberg)
TUNGT: Hendlene for å føre kabeltrikken er ikke for pingler. (Bilde: Jan M Moberg)
IKON: San Franciscos "cable cars" er et ikon for byen. Banen brukes mest av byens mange turister - og har vært nedleggingstruet flere ganger. (Bilde: Jan M Moberg)
KRYSS: Der kabelbanene krysser må en av linjene slippe grepet om kabelen - sige noen meter - for så å plukke den opp igjen. (Bilde: Jan M Moberg)
SYNGER: De fire kabelsløyfene varierer i lengde fra 9050 til 21500 fot. Det "synger" i bakkene i San Francisco når banen er i drift fra klokken seks om morgenen. (Bilde: Jan M Moberg)
HÅNDKRAFT: Vognførerne må selv ut å snu vognen i enden av banen. (Bilde: Jan M Moberg)
KLASSISK: Det er flest turister som bruker kabelbanen - men ikke bare ... (Bilde: Jan M Moberg)
JEVNT: Toppfarten på vognene er - naturlig nok - identisk med kabelens jevne hastighet på 9,5 miles i timen. (Bilde: Jan M Moberg)
KLASSISK: I sin tid var det et tyvetalls kabelbaner i San Francisco. De forskjellige operatørene sørget for å ha forskjellig sporbredde. Slik unngikk de konkurranse. (Bilde: Jan M Moberg)
SMART: Kabelbanens far eide en fabrikk som lagde stålwire - i San Francisco... (Bilde: Jan M Moberg)

Bybane med stil

  • byggbilder