Aas-Jakobsen og Artikektskap har stått for utformingen av gangbrua i forgrunnen og det ovale taket over bussterminalen i bakgrunnen.

Busstak og gangbru i Lørenskog er utlyst

Taket får form som en elipse. Den ytterste delen består av aluminium. Innenfor skal det brukes polykarbonat som er gjennomsiktig.

Mens montasjen pågår, blir bussholdeplassene flyttet til riksveg 353, Solheimveien hvor de var tidligere. Her blir etablert midlertidige holdeplasser hvor bussene vil stoppe helt til august neste år da taket skal være på plass.

Parallelt med byggingen av taket blir gangbrua over Solheimveien skiftet ut. Brua er hovedforbindelsen til bussterminalen fra nord, men det er en dårlig forbindelse i dag. Busspassasjerene tvinges ut på unødvendige omveger.

Nå skal brua rives og erstattes med en ny som får både trapp og rampe ned til til terminalen. Den nye brua skal bygges i betong. Den får en lengde på 96 meter, rampen blir 34 meter lang. Overbygningen blir fire meter bred, hvorav gangbanen utgjør tre meter. Entreprisen omfatter både riving av den gamle brua og bygging av den nye.

Taket og gangbrua er utformet av Aas-Jakobsen og Arkitektskap i samarbeid. Disse sto også bak Mailand bru, en særpreget gangbru like i nærheten som ble åpnet 27. februar. Den nye brua vil få vesentlige likhetstrekk med Mailand bru.

Brua blir åpnet samtidig med at bussterminalen blir gjenåpnet neste år. I mellomtiden blir de som skal krysse Solheimveien henvist til et lysregulert gangfelt i nærheten.