BUSS PÅ TAKET: Jernbaneverket vil ikke støtte forslaget om å bygge bussterminal på et lokk over Oslo S. (Bilde: Fredrik Drevon)
PENDLERE: Jernbaneverket mener det ikke er trafikkgrunnlag for å bygge bussterminal over buttsporene på Oslo S. (Bilde: Fredrik Drevon)
KAN SKADES: Jernbaneverket tror sporene får setningsskader dersom man slår ned 80 meter lange pæler under Oslo S. (Bilde: Fredrik Drevon)
OMSTRIDTE BUTTSPOR: Jernbaneverket vil ikke ha bussterminal på Oslo S. (Bilde: Fredrik Drevon)

NYE OSLO S OG BUSSTERMINAL

– Busslokk neppe mulig å bygge

Jernbaneverket advarer mot løsmasser under Oslo S.

Nye Oslo S

  • Oslo kommune v/plan og bygg styrer nå et arbeid der Jernbaneverket, Vegvesenet, Ruter, ROM eiendom m.fl. kommer med en felles utredning om fremtiden til Oslo S-området.
  • Man utreder ulike alternativer til plassering av buss og utvikling av Oslo S. Utredningen er ferdig til høsten. (Kilde: Jernbaneverket)

Rom Eiendom og Jernbaneverket er Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S

Den NSB-eide eiendomsselskapet vil ha bussterminal på det fremtidige lokket over buttsporene på Oslo S.

Les også: NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år  

– Kan hindre tunnel

Thor Erik Skarpen, informasjonssjef Plan og utvikling i Jernbaneverket, mener at forslaget ikke er særlig gjennomtenkt.

– Et busslokk over jernbanesporene høres fint ut på papiret. Ingen eiendomsbesitter i Oslo ønsker å ha en bussterminal hos seg. Derfor er det hendig å legge den over offentlig (Jernbaneverkets) eiendom, sier Skarpen til Teknisk Ukeblad.

Skarpen mener det ikke er sikkert at busslokket rent fysisk lar seg bygge.

– Oslo S ligger på løsmasser og det er 80 meter ned til fast fjell. Å fundamentere et tungt busslokk i plattformene vil mest sannsynlig gi store setningsskader på jernbanesporene. Det er allerede setningsskader av Bjørvikautbyggingen. Man må i så fall slå mange 80 meter dype pæler ned i bakken.

Skarpen tror slike pæler kan sperre for muligheten til å bygge ny togtunnel og en bedre sporplan. Da vil det etter hans syn ikke bli plass nok til flere tog til å doble passasjertallet.

– I anleggsperioden er det dessuten tvilsomt hva som er mulig å gi av togtilbud, siden store deler av Oslo S må stenge, sier Skarpen.

Les saken: Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S

KAN SKADES: Jernbaneverket tror sporene får setningsskader dersom man skal slå ned 80 meter lange pæler under Oslo S.
 KAN SKADES: Jernbaneverket tror sporene får setningsskader dersom man slår ned 80 meter lange pæler under Oslo S. Fredrik Drevon

  – Lite overgangstrafikk

Videre påpeker Skarpen at det er lite overgangstrafikk mellom bussterminal og tog.

– Busskundene som bruker bussterminalen tar grønn buss fra Akershus til Oslo, de fleste for å jobbe. De skal videre i Oslo sentrum og trenger overgang til t-bane, trikk og rød buss.

– Det er altså nesten ingen gevinst for kundene med en bussterminal på jernbanestasjonen, sier Skarpen.

Tror pæling er mulig

Tor Saghaug i Rom Eiendom mener derimot at bussterminal over buttsporene er en god løsning som gjør kollektivknutepunktet mer komplett.

Han presiserer at det er Ruter som har ansvaret for å planlegge bussterminal.

– Plassering av ny bussterminal er et offentlig anliggende forankret i gjeldende Nasjonal Transportplan, sier Saghaug.

Saghaug sier at tekniske utfordringer med stor dybde til fjell er velkjent i dette området.

– Dersom Bussterminal skal etableres over sporområdet velger man en fundamenteringsmetode som er tilpasset setningsproblematikk, og dette er fullt løsbart med kjent teknologi.

PENDLERE: Jernbaneverket mener det ikke er trafikkgrunnlag for å bygge bussterminal over buttsporet på Oslo S.
PENDLERE: Jernbaneverket mener det ikke er trafikkgrunnlag for å bygge bussterminal over buttsporene på Oslo S. Fredrik Drevon

 – Tilsvarer Lillestrøm

I motsetning til Jernbaneverket tror Rom Eiendom at det er trafikkgrunnlag for bussterminal på Oslo S.

– Jernbaneverket hevder at det er liten overgangstrafikk mellom buss og tog, og ser man på prosent er det en liten andel av totaltrafikken, men trafikkvolumet tilsvarer trafikken over Lillestrøm Bussterminal, sier Tor Saghaug til Teknisk Ukeblad.

Les også:

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Derfor stenges Oslo S i sommer

Disse tunnelene skal redde Oslo  

Herfra styres The Tube

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft