STORE REPARASJONER: Teknisk sjef i Norgesbuss, William Theisen, er fortvilet over skadene bussene får på hjuloppheng, understell og akslinger. - Veiene er så dårlige at bussene rister i filler, sier han. (Bilde: Truls Tunmo)

Bussene rister i filler i Norge

  • Bygg

Forstilling, bakstilling, mellomaksel og bakaksel blir slått i stykker på Oslo-veiene spesielt, men også i regionene rundt Oslo. Dette sier teknisk sjef i Norgesbuss, William Theisen.

Før jul skrev Teknisk Ukeblad om flere av de største bilimportørene som ropte et varsku om at veistandarden tar knekken på bilene. Nå sier busselskaper at dårlige norske veier koster flere millioner kroner årlig i reparasjoner.





Verst i Europa

– Bussene er ikke konstruert for å tåle en så dårlig veistandard som vi har i Oslo spesielt, men også mange steder rundt byen. Vi har kjempekostnader på reparasjoner på forstilling og akslinger. Bare bytting av støttestag koster oss flere hundre tusen kroner i året. Også bussdekkene revner av hull og sprekker i veiene, sier verkstedleder Rune Solberg.

KNEKKER BELGEN: -Leddbussene klarer heller ikke påkjenningen veistandarden i Oslo gir dem. Understellet på belgen ødelegges, sier William Theisen.
– Bussene er ikke konstruert for å tåle en så dårlig veistandard som vi har i Oslo spesielt, men også mange steder rundt byen. Vi har kjempekostnader på reparasjoner på forstilling og akslinger. Bare bytting av støttestag koster oss flere hundre tusen kroner i året. Også bussdekkene revner av hull og sprekker i veiene, sier verkstedleder Rune Solberg. KNEKKER BELGEN: -Leddbussene klarer heller ikke påkjenningen veistandarden i Oslo gir dem. Understellet på belgen ødelegges, sier William Theisen. Truls Tunmo

Ifølge Theisen er reparasjonene på bussene av et slikt omfang at Mercedes-fabrikken, som leverer mange av bussene til Norgesbuss, reagerer.

– Den tyske bussfabrikken sier til oss at de ikke i noen andre land i Europa opplever tilnærmelsesvis så store og mange reparasjoner på de samme komponentene som hos oss. Det er ille her, sier Theisen til Teknisk Ukeblad.





Prisdrivende

– Er dyre bussbilletter en følge av de store reparasjonskostnadene?

– Ja, det er ingen tvil om at disse kostnadene virker prisdrivende. Til syvende og sist er det passasjerene som må betale regningen, sier Theisen.

Han legger til at bussturen også blir ubehagelig for passasjerene.

– Men det er ikke mulig å holde rutetidene hvis vi ikke kan kjøre i normale hastigheter. Og da ødelegges bussene.





– Hårreisende veistandard

Veolia Transport i Stavanger er glad for at Teknisk Ukeblad setter fokus på problemet.

STORE KOSTNADER: -Bare bytting av støttestag koster oss flere hundre tusen kroner i året. Det er ille at vi har veier som tar knekken på kjøretøyene,  sier verkstedleder i Norgesbuss, Rune Solberg
STORE KOSTNADER: -Bare bytting av støttestag koster oss flere hundre tusen kroner i året. Det er ille at vi har veier som tar knekken på kjøretøyene, sier verkstedleder i Norgesbuss, Rune Solberg Truls Tunmo
– Vi har vanvittige høye kostnader på bussene våre av samme årsak som Norgesbuss. Det dreier seg om mange millioner kroner i årlige kostnader for norske busselskaper på grunn av elendige veier. Blant annet er fartsdumper her i Stavanger-området langt utenfor det normen tilsier. De er ofte 20 cm for høye og er lagt midt i eller rett etter en sving hvor det er vanskelig å få øye på dem, sier Tor Arild Sande, selskapets kontakt med Statens vegvesen.

Han er glad at saken belyses.

– Vi har en veistandard som ikke holder mål. Dette er hårreisende, og på tide at pressen skriver om problemet, sier Sande.





Vurderer Hedmark-strekninger

Tony Sørlie, ansvarlig for bestilling av deler til bussene i Åmot-Engerdal Bilselskap i Hedmark, bekrefter det samme problemet til Teknisk Ukeblad.

– Akkurat sånn er situasjonen her også. Vi har veldig store kostnader på ledd og fôringer i hjuloppheng og akslinger. De rister i filler fordi veiene i Hedmark gjennomgående er svært dårlige. Veistandarden er faktisk så ille at vi i blant vurderer om vi kan kjøre enkelte strekninger. Scania og Volvo, som har verksteder på Hamar, reagerer på at vi stadig må bestille deler til forstilling, bakaksel og mellomaksel, sier Sørlie.