Hvis ingen bruker retten til å klage innen 3. oktober, skal Skanska bygge denne brua. Ill.: AnkoNova

Bussbru til Skanska

Brua blir forbeholdt busser og myke trafikanter. Den inngår i en ny busstrasé gjennom Forus. Behovet for bedre framkommelighet for kollektivtrafikken i dette området er presserende. På begge sider av E 39 er det tusenvis av arbeidsplasser, men mulighetene for å krysse europavegen er dårlige.

To fylkesveger med uvanlige navn krysser E 39 på Forus: fv 443, Forusbeen og fv 349 Løwenstrasse. Felles for begge er at bussene som bruker dem, ofte må stange i køer av privatbiler.





Grenseveien følger grensen

Mellom dem går Grenseveien. Den bærer sitt navn med rette. Over en strekning på vel 200 meter er den grenseveg mellom kommunene Stavanger og Sandnes. Foreløpig duger den ikke til å krysse E 39. 200 meter fra punktet der kommunegrensen krysser europavegen, bøyer Grenseveien sørover og går inn i Sandnes kommune.

Vegforbindelsen som den nye brua inngår i, skal følge grensen over E 39 til den møter vegen Vassbotnen på den andre siden.

Brua får 8 spenn. Bredden blir 12,7 meter. Det gir plass til en gang/sykkelbane på den ene siden av kjørebanen. Entreprisen omfatter også 500 meter gang/sykkelveg utenom brua, like mange meter ramper for gang/sykkelveger, 250 meter nye adkomstveger og omlegging av kabler og ledninger.





Mange konsulenter

Mange har deltatt i prosjekteringen: Statens vegvesen har hatt ansvaret for brua, AnkoNova for vegene og Cowi for VA-anlegget. Multiconsult har utført grunnundersøkelsene og prosjektert pælearbeidet.

Det blir fire felt på E 39 under brua i hele byggeperioden, men vegen vil bli sideforskjøvet i perioder. I november neste år blir brua åpnet.

En videre utvidelse av den nye vegforbindelsen i begge retninger er under planlegging. Når planene blir satt ut i livet, blir det sammenhengende bussveg mellom Sola lufthavn og fylkesveg 44.