SAMFERDSEL

Buss i skogen

FÅR LOV: Om du absolutt skal kjøre minibuss i skogen - og dessuten får lov til det - kan en VW Caravelle være tingen.Oppstrammet 4WD-teknikk gir enda mer trekkraft enn før. FOTO: VW
FÅR LOV: Om du absolutt skal kjøre minibuss i skogen - og dessuten får lov til det - kan en VW Caravelle være tingen.Oppstrammet 4WD-teknikk gir enda mer trekkraft enn før. FOTO: VW
17. sep. 2004 - 13:56

Volkswagens nyttekjøretøyer kan nå leveres med firehjulstrekk (4WD).

Det såkalte 4MOTION-systemet tilbyr nygamle muligheter for eiere av Transporter, Caravelle, California og Multivan.

Helt til for noen år siden var det hos VW ikke uvanlig med firehjulstrekk av viskositetstype (væskekobling), også i mange av bilene i Transporter-serien.

4WD har alltid vært etterspurt, men først nå har fabrikken fått svenske Haldex til å utvikle et system som klarer større dreiemomenter enn personbilene.

Ekstra trekkraft

Volkswagen Transporter, Caravelle, California og Multivan (T5-generasjonen) har med forhjulsdrift og antispinn ganske god fremkommelighet allerede.

De som trenger ekstra god trekkraft - ikke minst ved jobbing utenfor allfarvei - kan altså nå få disse modellene med 4WD. Systemet er basert på en elektronisk styrt Haldex-kobling (inn/utsjaltbar automatisk clutch) som fordeler motorkraften mellom for- og bakhjulene.

Bilen er primært forhjulsdrevet, noe som sies å gi god økonomi og komfort. Ved det minste tegn på dårlig veigrep, kobles bakhjulene inn.

4WD gir ikke bare mye bedre fremkommelighet om vinteren, men også bedre veigrep og høyere sikkerhet hele året.

Diffbrems

For ytterligere økt fremkommelighet er EDS - elektronisk differensialbrems standard på forakselen, mens mekanisk differensialsperre dessverre bare er tilgjengelig ekstrautstyr for bakakselen.

Det burde ha vært standard, for trenger du 4WD så trenger du også en innsjaltbar sperre bak. Haldex-koblingen fordeler trekkraften fritt mellom for- og bakaksel. Det betyr at 100 prosent av trekkraften kan sendes for eksempel til bakhjulene, dersom underlaget krever det.

Systemet er solid bygget, det kan overføre et største moment på hele 2.000 Nm. Med 2,5:1 i utveksling betyr dette en kraft på opp til 5.000 Nm på bakakselen.

Dette er over dobbelt så mye som yteevnen til viscosystemet Syncro, Volkswagens forrige firehjulstrekk-system.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.