KLIKK KLIKK: Om du er nødt til å jobbe om bord for å bli ferdig før møtet klokka ni, kan du bare koble datamaskinen til LH's egen nettserver om bord, og klikke i vei. Tjenesten heter FlyNet og koster 'noen euro' i timen. FOTO: LH
SOV SØTT: I løpet av en tolv timers flyreise er det godt å kunne legge seg nedå en stund. Du trenger omtrent fem timer søvn på slike langruter og det får du i en seng som denne. Selvsagt koster det flesk: 4 000-5 000 Euro tur/retur. FOTO: LUFTHANSA

Businessclass øker igjen

  • samferdsel2

Økningen er særlig er markant tur-retur USA og Fjerne Østen.

Lufthansas Skandinaviasjef Hubert Frach opplysersier at selskapet på rutene til Tokyo og Seoul har satt inn nye fly av typen Airbus A340.

Flyene har en business class på rundt 60 seter og alle elektrisk kan gjøres om til senger. Frach sier at LH nå har de lengste (200 ccm) og flateste sengene.

Poenget er at forretningsfolk etter eget utsagn på denne måten er i stand til å jobbe med en gang de kommer frem. De trenger ikke lenger hvile tolv timer for å være noenlunde i form til å forhandle med østens døtre og sønner.

Folk som absolutt må jobbe på reisen får nå tilbud om noe LH kaller FlyNet, trådløs nettoppkobling om bord.

LH holder nettet og kommunikasjonen, du har med egen datamaskin som passer til formålet. Nettet bygges stadig ut slik at det også går an å bruke datamaskinen mens flyet passerer Russland og Kina.

Teknikken er utviklet av Boeing og mye av den er hentet fra den flybaserte kommunikasjon som USA har utviklet for å drive det de kaller NetCentric Warfare.

Foreløpig finner du sovesenger og FlyNet på rutene Frankfurt/München - Tokyo/Seoul.

Så fort kjempeflypassen utenfor Nagoya - bygget på en steinfylling som måler 4000 x 2500 meter - er klar, vil også denne byen komme inn i det nye nettet. Det vil skje akkurat i tide til åpningen av World Expo i Nagoya den 27. mars neste år.